Leitring stilte seg kritisk i torsdagens møte i økonomiutvalget til kommunens avslag om å forhandle fram en avtale med UNN om å få på plass en ny beredskapsfergeordning.

En tredje tunnel

– Det må ikke herske noen tvil om at det er Harstad kommune som har ansvaret for beredskap, sikkerhet og trygghet for innbyggerne på Grytøy, Sandsøy og Bjarkøy. Dette gjelder også i forhold til brannberedskapen.

– Om kort tid får øysamfunnet sin tredje tunnel. Da bør det i det minste være på plass en brannberedskap i tilfelle det skulle oppstå en tunnelbrann. Vi vil nødig oppleve igjen det som skjedde under fjøsbrannen til Daniel Arne Hansen for ti år siden.

– Da sto brannmannskapene ved fergeleiet på Stornes og hjelpeløse måtte se at fjøset brant ned, forteller Leitring og legger til;

Dialog straks

– Når rådmannen peker på samspillet mellom Harstadpakken og andre trafikktiltak som kommunen iverksetter, burde det samme være mulig å få til på denne strekningen – å se ting i en sammenheng.

– Jeg har full forståelse for at rådmannen ikke uten videre kan akseptere at UNN ønsker å påtvinge Harstad kommune deres del av ansvaret.

– Det er ikke det som er mitt ønske. Min oppfordring er at kommunen straks går i dialog med Troms fylkestrafikk, politiet, brann og ambulanseenheten med ett mål for øye;

– Få på plass en heldøgns beredskapsplan. Dette er vår veibit. Den må være fremkommelig til alle døgnets side. Tenke seg til at det var en femti meter lang grøft over Nordvikmyra som gjorde det umulig for blålysetater eller annen trafikk å komme fram på sen kvelds- eller nattetid. Det skulle tatt seg ut, sier Leitring retorisk.

Tiden er overmoden

Han peker videre på at det lyses ut ny anbudsrunde på fergedriften i Troms fylke i løpet av 2017/18.

– Denne skal tre i kraft i 2019. Innen den tid må en beredskapsplan være på plass. Derfor vil Per Pedersen (KrF) og jeg legge fram et konkret forslag på neste møte i økonomiutvalget der vi ber om at denne saken løftes opp fra et administrativt nivå i Harstad kommunene til at vi politikere også blir involvert i den videre prosessen.

– Tiden er overmoden for en beredskapsplan for ferga. Tidspunktet kunne ikke passet bedre, derfor må det handles nå, oppfordrer en engasjert Noralf Leitring.Andreas Isachsen