I løpet av høsten starter sanntidssystemet som et pilotprosjektet i Harstad, og på nyåret rulles systemet ut i både Harstad og Tromsø.

Ved hjelp av GPS på bussene vil reisende kunne følge med på om bussen er i rute via mobil, på nett eller på skjermer på sentrale bussholdeplasser. Det blir også sanntid på rute 2 med hurtigbåten mellom Tromsø-Finnsnes-Harstad.

Investerer 22 millioner

Under en pressekonferanse på Fylkeshuset i Tromsø tirsdag, kunne fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo, fortelle at kontrakten med leverandøren av systemet – det svenske firmaet Consat – er signert og at arbeidet med innføringen av sanntidssystemet settes i gang for fullt.

– Nå vil de reisende til enhver tid vite om bussen er i rute eller om det er avvik. Dette vil gi kundene i Troms et optimalt tilbud som igjen vil gjøre det lettere å reise kollektivt, sier Prestbakmo.

Målet er ifølge Kurt Bones, daglig leder i Troms fylkestrafikk, å øke andelen kollektivreiser fra 12 prosent til 20 prosent i Tromsø.

– Belønningsordningen i Tromsø- og Harstadpakken er med på å finansiere systemet. Investeringskostnaden er på 22 millioner kroner. Vi forventer ikke de store driftskostnadene, men har tatt med i bemanningen hva det vil si å drifte dette ettersom det krever folk for å følge det opp. Samtidig forenkler det også en del andre arbeidsoppgaver og vi kan omdisponere en del ressurser, sier han.

Håper på færre klager

Med det nye sanntidssystemet og nøyaktige tall på bussenes plassering vil det blant annet bli lettere å følge opp avvik, ettersom Troms fylkestrafikk i dag er avhengig av manuelle innmeldinger.

– Det blir en helt ny hverdag med informasjon som alltid er lett tilgjengelig for de reisende, samtidig som det blir en enklere hverdag for sjåførene, sier Prestbakmo, og legger til:

– Vi bor i en landsdel med mye vær og da er det ikke så gøy å stå ute og vente på bussen. Nå blir det enklere å kunne vente hjemme på bussen siden du vet nøyaktig når den kommer.

Bones er fornøyd med at fylkeskommunen nå har fått finansieringen av prosjektet på plass og kan gå i gang med arbeidet.

– Vi får en del klager på forsinkede busser, men nå er det grunnlaget for at flere blir fornøyd ettersom du vet at bussen er forsinket og når den faktisk vil være på busstoppet, sier daglig leder i Troms fylkestrafikk.