Det sier Arne Ivar Mikalsen fra Hadsel. Venstrepolitikeren har nylig byttet bil, og da han sto i forretningen tenkte han nettopp på Harstad og mulighetene for å komme seg fram og tilbake uten rekkeviddeangst.

- Det finnes ikke hurtigladestasjoner, verken i Hadsel eller i Harstad. Derfor turte jeg rett og slett ikke kjøpe elbil. Jeg endte derfor opp med en hybrid. Men ved neste korsvei håper jeg at det finnes så mange ladestasjoner i området at det er mulig å komme seg rundt uten å være redd for å gå tom for strøm, sier Mikalsen.

Meldt behovet

Per Arne Lomås driver Circle K-stasjonen (tidligere Statoil) i Seljestadfjæra i Harstad. Han er enig med Mikalsen.

- Vi har meldt inn behovet for ladestasjoner her hos oss, sier han.

Troms øker mest

Elbilsalget i Norge øker. I 2015 ble det registrert 25.779 nye elbiler i Norge, noe som tilsvarer en økning på hele 42,5 prosent fra 2014. Hittil i år er det solgt over 2.000 nye elbiler i Norge hver eneste måned.

Troms fylke har størst prosentvis økning i antallet elbiler i landet, på hele 168 prosent fra 2014 til 2015. Det forventes at antallet elbiler i Norge vil fortsette å øke kraftig i løpet av de neste årene, både grunnet statlige gulrøtter for bruk av elbil og fordi markedet tilbyr stadig flere, og bedre, elbiler. Det forventes en betydelig økning i andelen elbiler på veiene også i Harstad, blant annet på grunn av bomringen.

I Vesterålen finnes det kun ladestasjoner. En på Sortland og en på Andenes. I Lofoten finner du en i Svolvær, men Leknes kommer etter. Med andre ord, foreløpig er det ren gambling å legge ut på elbiltur i dette området, i alle fall dersom batterikapasiteten bare holder til 10-15 mils kjøring.

20 stasjoner

Harstad kommune vedtok i april i år å etablere offentlige ladestasjoner for elbiler. Her heter det at det skal etableres 20 ladestasjoner for elbil i Harstad sentrum. Hver ladestasjon skal ha 2 ladepunkt, til sammen 40 ladepunkt. Ladestasjonene skal fordeles på de forskjellige parkeringsområdene i sentrum, slik at hvert parkeringsområde har tilstrekkelig ladekapasitet. Ladestasjonene skal etableres før den nye parkeringsforskriften trer i kraft 1. januar 2018.

Lade på stasjon

Flere bensinstasjoner i landet har lagt til rette for lading av elbiler. Dette er gjort blant annet hos Circle K på Evenes og på Fauske. Circle K samarbeider med Grønn kontakt, som bygger og setter opp hurtigladestasjoner i landet. Circle K stiller sine bensinstasjoner til disposisjon om lademontering er ønskelig.

– Vi er veldig positive til å ha ladere på våre stasjoner. Elbilister er som alle andre bilister og trenger drivstoff, bare at det er strøm, sier Anders Kleve Svela, kategorisjef drivstoff i Circle K Norge til Vesteraalens Avis.

Daglig leder Per Arne Lomås hos Circle K i Harstad venter fortsatt på svar, men regner med at det blir positivt.

- Jeg ser at E6 og E10 prioriteres, og det forstår jeg. Men vi har rapportert inn at vi har behov for ladestasjoner hos oss og ligger i kø. Vår stasjon ligger gunstig til ved et stort kjøpesenter og bør således være midt i blinken for en ladestasjon. Om et par år tipper jeg at alle bensinstasjonene er omdøpt til servicestasjoner og kan tilby lading av elbil, sier Per Arne Lomås.

elbildropp: Arne Ivar Mikalsen fra Stokmarknes var nær å kjøpe elbil, men turte ikke siden det verken er hurtigladestasjoner i Hadsel eller i Harstad. Foto: Ragnhild Stikholmen Foto: Ragnhild Stikholmen