Ved administrasjonen i Bodø jobbes det parallelt med å se på ulike finansieringsordninger for at samtlige prosjekter i pakken kan bli fullført. Her vurderes alle muligheter, både mer statlig støtte, et par kroner dyrere bompengesatser eller andre løsninger.

– Om kommunestyret skulle vedta ei økning i bompengesatsene, så må dette uansett behandles i stortinget, sier Haugland.

Han viser til at styringsgruppa og veivesenet har gjort nøyaktig det kommunestyret tidligere har vedtatt.

– Blant annet har vi fått beskjed om å jobbe etter prinsippet ”godt nok”. Det kan for eksempel bety at der det allerede er gang- og sykkelstier kan politikerne – for eksempel sør for Kanebogen – gi signaler om at det ikke skal brukes så mye penger på denne strekningen. Kanskje de heller vil prioritere å bygge ny gang- og sykkelsti der det i dag ikke finnes et slikt tilbud, sier han.

– Vil Stene få svar på sine sine spørsmål i kommunestyret torsdag?

– Noen tall vil han få, men vi klarer ikke å bli ferdig med hele kostnadsbildet på den tiden vi har til rådighet.

Prosjektleder håper å kunne legge fram de komplette kostnadene til møtet i styringsgruppen 23. september. Dette vil så bli behandlet i kommunestyret 6. oktober, og deretter i fylkestinget i desember.

Haugland forstår at innbyggerne er opptatt av kostnadene og at prosjekter er satt på vent.

– Vi synes også dette er trasig, men alt er politisk forankret, sier han.

Ordfører Marianne Bremnes var i går på forsvarssamråd i Oslo med Arbeiderpartiet, og ikke tilgjengelig for kommentar.