Han viser til artikkelen i Harstad Tidende 18. august der det ble presentert en oversikt over pengebruken.

– Avisen fortalte om en pengebruk som er et hån mot småbarnsfamiliene. Familier som skal betale bompenger i minst 15 år. Vegvesenet må ikke glemme at de forvalter midler for det offentlige. Altså for oss alle, sier han.

Han reagerer spesielt på turene med rib, hurtigruten, øyturer og bruk av hotell. Tall fra vegvesenet viser at det hittil er brukt nærmere 500.000 kroner på denne type aktivitet.

– Hvorfor skal det hele tiden velges det dyreste alternativet? Det å bruke nær en halv million kroner på denne type aktivitet ser ikke bra ut for folk flest, sier han.

Høy sigarføring

Stene mener at oversikten i Harstad Tidende kan tyde på at det kan ha vært høy sigarføring med fest på blant annet hurtigruta og ribtur.

– Pengene skal gå til å bygge vei, og ikke til fest og moro, slår han fast.

Han mener at vegvesenet ikke er forsiktig med offentlige penger.

– Hvorfor ikke bruke rådhuset? Dette kan de låne gratis, slik som vi gjør. Rådhuset har en flott kantine der det kan lages mat, sier han.

– Hvor reiser de?

Han reagerer også på at de har reist for 1,5 millioner og kjørt bil for 200.000 kroner.

– Hvor er det de reiser? Harstadpakken er mellom Kanebogen og Sama. Det kan da ikke koste all verden å komme seg gjennom byen, undrer han.

Fremskrittspartiet har hele tiden vært sterk motstander av bompenger, men er tilhenger av et bedre veisystem i Harstad.

– Det kan virke som økonomistyringen av veipakken er ute av kontroll. Jeg stiller spørsmålet om ikke styringsgruppen burde fulgt bedre med, sier han.

Stene trodde at når vegvesenet for kort tid siden gikk ut og varslet at deler av veipakken kunne bli droppet på grunn av lite penger, burde også administrasjonen sett på pengebruken.

– Det er ikke rart folk blir forbanna. Når det er lite penger må også administrasjonen se på pengebruken og ikke fortsette som før. Det vi nå vet om bruken av offentlige midler gir et dårlig bilde av vegvesenet. Folk har nylig fått sin første bompengeregning. Flere på over 1000 kroner, sier han.

– Dedikerte fagfolk

Prosjektleder i Harstadpakken Hans-Arne Haugland i Statens vegvesen ønsker ikke å kommentere detaljer i utspillet til Stene.

– Vegvesenet er en prosjektorganisasjon med litt over 20 ansatte, og det er selvfølgelig en kostnad forbundet med å det.

– Harstadpakken er tidenes samferdselssatsing i Harstad og en slik satsing hadde ikke vært mulig uten disse dyktige og dedikerte fagfolkene. Vi er fullt klar over at vi bruker samfunnets midler i dette arbeidet, og prøver hele tiden å bruke pengene på en mest mulig fornuftig måte, svarer Haugland.

FAKSMILE: Harstad Tidende 18. august 2016.