Europris har 238 lavprisvarehus over hele landet. I 2015 omsatte kjeden 5,1 milliarder kroner, og har i dag over 2200 medarbeidere. Både sentrallager og hovedkontor ligger i Fredrikstad.

Europris-butikken i Sjøkanten Senter i Harstad er knapt til å kjenne igjen etter ombyggingen, utvidelsen og moderniseringen som er gjort den siste tiden. Forretningen har økt med over 700 kvadratmeter salgsflate – fra 960 til 1700 kvadratmeter.

- Moderniseringen, utvidelsen og ombyggingen blir et skikkelig løft for oss, sier butikksjef i Europris, Harstad, Jan Rolf Jacobsen.

- Bygget er totalrenovert med nytt gulv, energisparende LED-belysning, nytt moderne lager og topp sosiale rom for de ansatte. Vi har gått fra å være en liten butikk til å bli en på alle måter topp moderne forretning. Butikken blir langt mer oversiktlig og tiltalende, og det blir mye lettere for kundene å finne fram.

- Innovative løsninger

Jan Rolf Jakobsen har vært butikksjef helt siden 2003 da han sammen med Frank Pettersen og Lars Kulseng åpnet butikken som franchise-tagere i Europris.

- Vi har slitt med plassen, og når vi nå øker som vi gjør, blir kundene overrasket og kjempefornøyde. Ja, de er faktisk glade også på våre vegne, og slike kunder er det hyggelig å jobbe med.

Han har 16 medarbeidere, det samme som før utvidelsen og ombyggingen, og mener butikken fint kunne gått inn i enhver serie med tema «extreme makeover».

- Her tar vi i bruk de mest innovative løsninger i moderniseringen av Europris-butikker over hele landet. Dette er blitt en butikk vi stolt kan vise frem, sier Jakobsen.

51 moderniseringer

Europris-kjeden åpnet i 2015 ni nye butikker, gjennomførte 7 relokaliseringer mens 51 butikker ble bygget om og modernisert.

- Dette er det største omfanget av moderniseringer og oppgraderinger i Europris sin historie, fremholder administrerende direktør Pål Wibe i Europris, og fortsetter:

- Den høye takten opprettholdes i 2016 med minst ti nye forretninger, flere ombygginger og mange relokaliseringer.

- Vokser mer

Også i 2015 har Europris vokst betydelig mer enn markedet for øvrig, og kjeden hadde i 2015 en total vekst på 8,4 prosent og en sammenliknbar vekst på 5,4%. Lavprissegmentet som Europris er en del av, har tatt markedsandeler hvert eneste år i Norge de siste 16 årene.

- Europris har slått markedet hvert eneste år de siste ti årene, og ut fra de positive tilbakemeldingene kundene gir oss på våre moderniserte butikker, er det ingen grunn til at den trenden ikke skal fortsette. De gode resultatene og tilbakemeldingene fra kunder i de oppussede butikkene gjør at vi fortsetter moderniseringsreisen, fastslår Pål Wibe.