Det er Gro Dagsvik og Gunn-Karin Agersborg som står bak nominasjonen.

Søknaden er sendt Fylkesmannen i Troms.

De begrunner søknaden med at Harstad skole er en barneskole med et karakteristisk bygg synlig i bybildet. Skolen har omtrent 380 elevere og er mottaksskole for flyktninger, asylsøkere og arbeidsinnvandrere.

Den store bredden i elevmassen ser skolen som en berikelse for lærlingemiljøet. De ansatte speiler mangfoldet i elevgruppen, skriver Dagsvik og Agersborg. Lærerne behersker et stort antall språk slik at elever og foresatte kan henvende seg til de ansatte på sitt eget morsmål.

Egen leseveileder

Skolen bruker Pals-modellen, som ble innført i 2008. I 2013 startet skolen opp med trivselsledere som et ledd i dette arbeidet. Trivselsledere, faddeordninger og venngrupper i fritida er elementer som fremmer inkludering og styrker lærlingsmiljøet. Elevundersøkelser viser at elevene trives godt. Lærerne møter elevene som enkeltindivider og tar alle henvendelser fra foresatte og elever på alvor. Skolen har en egen leseveileder i 40 prosent stilling og en egen leseplan for å ta i bruk ulike lærlingsstrategier.

Omsorg og respekt

Gjennom Pals-programmet lærer elevene hvordan de skal vise omsorg, respekt og ansvar overfor medelever og ansatte. Hver måned gjennomfører skole faste morgensamlinger der elevene bidrar med kunstneriske innslag. Skolen arbeider med en egen plan for å ivareta elevenes psykososiale miljø.

Godt tilsyn i friminuttene er en viktig brikke i arbeidet med trygghet og tilhørighet. Skolen har en tydelig filosofi på at alle skal bli møtt som enkeltidivider og ikke som gruppe.

For at alle skal ha lik mulighet til å delta på skolens aktiviteter, har Harstad skole organisert utlån av utstyr som ski, skøyter og lignende. Det gjør at elever kan delta uansett kulturell bagrunn og økonomi i familien.