Forsvarsdepartementet: – Har ingenting å si for hvor basen plasseres

Evenes: Evenes lufthavn er omgitt av et stort naturreservat. Ifølge Forsvarsdepartementet vil ikke dette ha noe å si for en eventuell lokalisering av flyplassen som ny hovedbase for overvåking i nord.

Kun på eksisterende område

Ved en flytting og styrking på Evens vil det bli gjenbruk av skvadronsbygg, Hangar 2 til kampfly (tilstedevakt og vedlikehold), av hangar 4 til FLO, samt eksisterende bygningsmasse til luftvernstridsgruppen. Det må bygges nye hangarer til de maritime patruljeflyene, ny sykestue, nye befalsforlegninger (noe mannskap) og boliger, samt flyoperative tiltak, sikringstiltak og mindre støytiltak.

Dette skal etter det Harstad Tidende forstår bygges på områder som allerede er i bruk i dag og det vil derfor ikke være nødvendig å gå inn i områder som i dag består av naturreservat.

Om proposisjonen går gjennom i Stortinget så vil kampfly og maritime patruljefly samles på Evnes.

Når Orion fases ut fra 2021 vil de erstattes av førerløse fly. Disse trenger ikke samme fysiske plass som Orion.

– Nok areal

Ordfører i Andøy, Jonni Solsvik, sier han har stilt Forsvarsdepartementet spørsmål om egnetheten til Evenes kontra Andøya med rapporten fra Forsvarsbygg som bakteppe.

– Jeg har egentlig gått og ventet på at denne rapporten skulle blir belyst i media. Jeg har stilt spørsmål knyttet til rapporten. Jeg spurte hvor mye areal en ville trenge ved en lokalisering av en base på Evenes. Til det fikk jeg i svar at det var tilstrekkelig med areal uten at en trengte å berøre naturreservatet, sier Solsvik.

Harstad Tidende har forsøkt å få uttalelsen bekreftet hos Forsvarsdepartementet. På grunn av ferietid lar dette vente på seg.

– Ikke behov

Da Evenes var oppe som alternativ som Quick Action Alert-bade (QRA) i 2012 var naturreservatdelen oppe. Ifølge Solsvik ble da Evenes valgt til tross for at det ikke er plass til taxebane og ekstra rullebane på grunn at naturreservatet-

Etter det Harstad Tidende erfarer fra FMR og Proposisjonen fra Regjeringen vil en ikke trenge en ekstra taxebane og rullebane ved Evenes heller ved denne anledningen. Med andre ord mener man at det er tilstrekkelig med den ene rullebanen og taxebanen ved flyplassen for sivile og militære formål. Ved en eventuell krise er det foreslått å bruke alternative flyplasser om det er behov for dette.

– Vanskelig å forstå

Solsvik på sin side har vanskelig å forstå at en samlokalisering på Evenes ikke vil måtte gå ut over den plassen som allerede er tilgjengelig.

– Jeg tok svaret til etterretning. Da Evenes ble valgt vekk i 2012 som QRA-base var det snakk om to til tre fly. Nå vil det være langt flere. Jeg konstaterer at departementet mener en ikke trenger mer plass enn det som er tilgjengelig i dag, men jeg har litt vanskelig med å forstå det og stiller meg undrende til at de ikke trenger mer areal enn det de har i dag, sier han.

Konsekvenser for USA?

US Navy var for kort tid siden på besøk på Andøya Hovedflystasjon og Evenes for å kartlegge flyplassene. Årsaken var en mulig permanent plassering av flere av deres overvåkingsfly. Forsvarsdepartementet uttalte seg da at USA må følge norsk basestruktur når de eventuelt vil plassere sine fly i Norge. Med andre ord må de velge Evenes om dette går gjennom som vedtak i Stortinget i september.

Solsvik vil ikke spekulere i hva naturreservatet vil ha å si for amerikanernes planer.

– Det vet jeg for lite om. Jeg vet ikke hva slags plassbehov de har, sier han.