Igjen øker antall skadde og drepte på norske veier. Hittil i år er 16 flere drept på norske veier sammenlignet med første halvår i 2015. Bare i juni omkom 16 personer, det er sju flere enn juni i fjor. Fem syklister har omkommet hittil i år, mens antall omkomne på mc har en liten nedgang på to i forhold til samme periode i fjor.

Heldigvis er situasjonen ikke fullt så ille i politidistriktet forteller den erfarne fagkoordinatoren Per Erik Rynning i Nordland politidistrikt.

– Det er skremmende å se hvordan enkelte bilister opptrer på veiene, sier han.

Ser vi kun på dette politidistriktet har ingen omkommet, men statistikken viser at det har vært 10 flere ulykker første halvår. Totalt 41 personer, mot 34 i 2015, var involvert i ulykkene. Fem er blitt alvorlig skadet på de lokale veiene.

– I hvert enkelt tilfelle er dt mange personer som blir berørt. Det ligger mye lidelse bak tallene, sier han.

– Felles ansvar

Det store økningen i antall ulykker er skremmende og Rynning ber bilistene besinne seg.

– Alle som ferdes på veiene må ta et felles ansvar. Ingen kan leve med en økning av skadde og drepte på norske veier. Lykkes vi med å få flere til å kjøre etter forholdene og holde fartsgrensen er gevinsten for trafikksikkerheten enorm, sier fagkoordinatoren.

Splittes tallene ned til kun harstadregionen viser også disse en negativ trend.

– Stasjonen har nesten doblet antall anmeldelser, forenkla pålegg har hatt en urovekkende stor økning, antall gebyr har økt og inngripelsesprosenten er nesten doblet. Dette er tall vi ikke liker. Harstadstatistikken skulle gjerne sett annerledes ut, sier han.

Rynning lover at politiet ikke kommer til å sitte rolig å se på denne utviklingen. Han trekker fram hyppigere kontroller, være til stede på riktig sted til riktig tid.

– Vi ser en tendens til at flere blir tatt ruspåvirket. Høy fart og rus er en dødcocktail på veiene, sier han.

– Høy risiko

Mandag gikk UP-sjefen i Nordland, Troms og Finnmark ut i Harstad Tidende og fortalte om en markant økning i førerkortbeslag av sjåfører som er påvirket av rus. I første halvdel av 2015 ble det beslaglagt 88 førerkort på grunn av rus, hittil i år er det tatt 127 personer.

– UP gjør en fantastisk jobb med å luke ut verstingene. Men statistikken viser at det fortsatt er mange igjen. Disse lever utrygt på veiene for vi ønsker ikke å ha sjåfører på veiene som setter seg selv og andre i stor fare. De som driver med høy risikovillig atferd i trafikken skal ikke føle seg trygge. Det er bare et tidsspørsmål før de treffer på oss, sier han.

Politi på veiene

Rynning trekker også fram de ansatte på politistasjonene i politidistriktet.

– De har en mange forskjellige oppgaver, men gjør en fantastisk jobb for trafikksikkerheten. Et eksempel er at fikk stanset en ungdom i over 170 km/t i 70-sonen i Sollia utenfor Harstad. Dette er et godt eksempel på at vi er til stede på riktig sted og riktig tid. Det skal vi fortsette med, sier han.

Paradokset er at til tross for at de ikke har blitt tilført flere ressurser, er tallet på inngripelser sterkt økende.

– Det eneste som hjelper er politi på veiene. Det har en oppdragende effekt på de mest fartsglade. Vi kommer til å fortsette med å dukke opp der du minst venter det, sier han.

Fagkoordinator for trafikk i Nordland politidistrikt, Per Erik Rynning. Foto: Odd Leif Andreassen
Faksimile: Harstad Tidende 25.juli 2016.