Råtne påler skiftes på Kulturhuskaia. Det bekrefter fungerende havnesjef Lennart Jensen ved Harstad Havn.

– Ved en undersøkelse av kaia ble det funnet overraskende mye råte på mange av pålene. Det er dette arbeidet som nå er igang, sier han.

Jensen sier det er meget dyrt med kaireparasjoner, så derfor må de ta det over flere år. Det er laget en plan for de neste årene.

– I løpet av fem år skal kaia fra Gammelbrygga til Harstad brygge gjennomgå en omfåttende oppgradering. Det er satt av 500.000 kroner årlig.

Overraskende dårlig

Det er Trondheimfirmaet SR Seaservice som har fått jobben med å skifte pålene.

– Kulturhuskaia er fra 1992, og er i langt dårligere forfatning enn ventet. Vi har andre kaier som er 20 år eldre og som er i mye bedre stand. Til nå har de skiftet 18 påler, hvor mange det blir til slutt vet vi ikke.

Ved siden av Kulturhuskaia, mot nord, ligger den gamle Felleskjøpet-kaia. Den er heller ikke noe vakkert syn.

– Denne vil også få en oppgradering. Det er ingen fare for noen å gå på kaiene, men vi anbefaler ikke biler å kjøre utpå. Tyngre kjøretøy har forbud, mens de tåler en personbil. Men ingen har lov til å kjøre på noen av kaiene, så disse vil bli jaget bort, sier Jensen.

Går man ennå litt lenger mot nord møter man på en betongkai som står til skrekk og advarsel.

– Det er den gamle Smith-kaia. Jeg vet ikke hvem som eier den, og hvorfor den ikke ble revet i forbindelse med byggingen av Harstad brygge, sier fungerende havnesjef.

Trivelig havn

Det er ingen hemmelighet at kaistandarden i Harstad er dårlig. Derfor har Harstad Hamn i lengre tid vært jobbet med en plan for å få oppgradert sjøfronten.

– I løpet av høsten starter rivingen av kai 1. Vi i havna skal gjøre vårt for å skape en trivelig havn, men vi trenger hjelp fra de som har med landområdene å gjøre. Det er viktig at alle parter spiller på lag slik at vi kan få en innbydende og trivlig sjøport til Harstad, sier han.

SJEF: Fungerende havnesjef Lennert Jensen i Harstad Hamn. Arkivfoto