Henry Mathisen ble vektet 1,25 prosent bedre enn Tjeldsundbrua Anlegg & Maskin. Det kan være avgjørende at Henry Mathisen er den eneste aktøren som har veihøvel.

Tidligere har kommunen tildelt jobber til dem med lavest pris. I år valgte de å vekte. Det betyr at totalpakken Pris/maskinbruk/responstid vektlegges. Timeprisen blir ikke tillagt like stor vekt.

– Vi mener det er den riktige måten å gjøre det på for å få mest mulig ut av de offentlige midlene vi har til rådighet, sier driftsleder Jan Egil Strand.

Ser vi kun på timeprisene hos de fem aktørene, som ga inn pris, kan kommunens vekting medføre dyrere tjeneste for innbyggerne, i forhold til tidligere da laveste pris ble brukt på de enkelte delarbeidene. Har kun pris vært avgjørende vil de i tillegg vært nødt til å forholde seg til B. Andersens sønner og Tjeldsundbrua Anlegg & Transport.

Mer effektiv

Han er ikke uenig i at hvis man kun legger vekt på timeprisene kan det virke som kommune ville kommet billigere ut. Men Strand mener at regnestykket ikke er så enkelt.

– Erfaringsmessig har vi brukt for mye tid bare på å koordinere jobbene på de mindre oppdragene. Legges dette inn i regnestykket vil timeprisene bli noe helt annet. Jeg er fornøyd med at vi har rigget oss slik at vi kan jobbe mer effektivt, sier han.

Driftsleder Strand sier de ønsker færrest mulig aktører å forholde seg til. Derfor ble alle maskin- og lastebilklasser samlet i en pott og vektet.

– Nå har vi kun et firma å forholde oss til.

Strand gir et eksempel på hva som er er blant fordelene.

– Skal det kjøres et par lass med grus som også må planeres. Det er en liten jobb som krever både lastebil og gravemaskin. Tidligere måtte vi kontakte flere, nå bruker vi kun én.

Egne konkurranser

Rammeavtalen gjelder kun for forefallende arbeid og gjelder for to år med mulighet for forlengelse i ytterligere ett år. Han påpeker at større oppdrag blir utlyst i egne konkurranser i henhold til lov om offentlige anskaffelser.

– Alt vi gjør skal være innenfor gjeldende lovverk. Vi har ikke satt noen nedre grense på når vi vil invitere flere til å gi tilbud. Det vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle, forsikrer han.

Disse maskinene ble vektet sammen:

  • Leie av traktor med henger og fører.

  • Hjullaster med fører minimum 10 tonn.

  • Lastebil med fører.

  • Gravemaskin inntil åtte tonn.

  • Gravemaskin over åtte tonn.

  • Veihøvel.

  • Minigraver.

  • Veigrusing og massetransport.

  • Tre delarbeid ble ikke vektet. Det er leie av maskin uten fører, feiing og kantklipping.

  • Leie av maskin uten fører (kommunen bruker egne folk). Her hadde firma Henry Mathisen lavest dagspris og ukesleie på leie av traktor med henger og lasteapparat.

  • Leie av gravemaskin inntil åtte tonn (uten fører) var firma Henry Mathisen lavest de første fem dagene. For ukesleie (inntil tre uker) leverte firma Geir Hansen den laveste prisen.

– Vi ser at ved behov for gravemaskin over en gitt tid, noen dager/uker, kan det være billigst for oss å vurdere å leie kun gravemaskinen. Da bruker vi egne folk på maskinen, sier Strand.

Én ville kantklippe

For å feie leverte Tjeldsundbrua Anlegg & Transport lavest pris.

– Normalt feies mellom 80.000 og 100.000 kvadratmeter hvert år, sier Strand.

Firma Vidar Kristiansen var den eneste som leverte inn pris på kantklipping. De fikk jobben.

Totalt ble det gitt inn pris fra fem firma på de forskjellige delarbeidene. Den eneste maskinen ingen av firmane har er en hjulgraver under åtte tonn.

Daglig leder Willy Mathisen i firma Henry Mathisen ville ikke la seg intervjue i denne saken.