I går ble det klart at Harstad kan få enda flere bomstasjoner enn de åtte som allerede er bygget. Eivind Stene (Frp) mener det er meningsløst å satse på å utvikle kollektivtilbudet dersom en rekke andre tiltak i Harstadpakken må tas ut.

Lønnsomhet umulig

– Uten fullskala utbygging av de planlagte veitraseene, er det heller ikke vits i å satse på det omfattende kollektivnettet det legges opp til.

– Noen mener å tro at Harstad skal kunne bli bussbyen i nord, og prøver å skape noe vi ikke er, og heller ikke etter mitt syn noen gang komme til å bli. Det vil ikke, slik geografien og tilgjengeligheten i Harstad er, være mulig å få nok personer til å ta buss til at det kan bli lønnsomt.

– Da er det langt bedre å heller satse på å ruste opp Merkurveien med av- og påkjøringsrampe samt å etablere alle de planlagte rundkjøringene og gang- og sykkelveinettet, mener Stene, som sier det ikke kommer på tale å støtte etablering av flere bomstasjoner.

Teppebombet

– Helt uaktuelt dersom hensikten er å øke bompengeandelen. At en by som Harstad er så teppebombet med bomstasjoner skal få enda flere, må ikke skje. Nesten en milliard i bompenger er mer enn nok, tordner Stene.

– Det eneste måtte være å flytte bomstasjoner for å få til en mer rettferdig løsning dersom det viser seg at mange slipper unna.

Ingen sminket utgave

Sammen med partikollega Kristian Eilertsen etterlyste de to i siste formannskapsmøte nok en gang en oversikt over kostnadsberegningene for hvert delprosjekt i Harstadpakken.

Stene syntes svaret styringsgruppens leder, ordfører Marianne Bremnes, ga om at det var mer komplisert enn antatt å fremskaffe tallene, var lite tilfredsstillende.

– Tallene vi ber om er kostnadene hvert enkelt prosjekt var kalkulert med, og som i sin tid dannet grunnlaget for hele vedtaket om Harstadpakken. Disse tallene vet vi finnes- de ligger i skuffen et sted. Det er disse vi ønsker, ikke en ny sminket utgave, sier Stene.

Komisk situasjon

Han mener også at målene man har satt seg er paradoksale og ikke henger på greip.

– Man har satt seg i en håpløs og nesten komisk situasjon når det viser seg at man har problemer med å finansiere alle tiltak i pakken, og samtidig har et mål om å nærmest tvinge flest mulig over til å benytte kollektivtransport eller sykkel, noe som igjen ytterligere vil svekke inntekstsgrunnlaget ved at færre passerer bomstasjonene. Forstå det den som kan, påpeker en hoderystende Eivind Stene.