Det sier prosjektleder Hans Arne Haugland i Statens vegvesen. Han understreker at vegvesenet hele tiden jakter på den billigste måten å få en god harstadpakke på.

Les også: Frp mener enveis innkreving kan spare 60 millioner kroner i omkostninger på Harstadpakken

- Vi har selvsagt vurdert både enveis og toveis innkreving. I våre forutsetninger for valget ligger at vi har kalkulert med at minst 80 prosent av de kjørende vil skaffe seg bombrikke.

- Om vi ikke når dette målet, vil vi igjen kunne vurdere enveis innkreving. Ingen ting er låst, og det vil ikke koste mye siden vi allerede har rigget for det utstyret som behøves.

Les også: Transportøkonomisk institutt og Dovre Group undrer over hvorfor Harstad velger toveis

- Da blir det også dobbel takst, fra 12 kroner til 24 kroner, noe som igjen betyr at kjøring innenfor en time blir dobbelt så dyr.

- Den største kostnaden i dette ligger på å kreve inn penger hos de som ikke har bombrikke. Med andre ord – jo flere med brikke, jo lavere innkrevingskostnader, sier Haugland.

Regjeringa har bebudet en bompengereform der de blant annet skal se på standardiseringer og forenklinger. Og om et år skal Harstadpakken evalueres.

- Da skal vi både se på takster, plassering av bomstasjoner, enveis eller toveis innkreving og andre ting basert på de erfaringene vi da sitter inne med, sier prosjektleder Hans Arne Haugland.