Dette skrev Dovre Group og Transportøkonomisk institutt i 2013. På oppdrag fra Finans- og Samferdselsdepartementet, kvalitetssikret de to bedriftene Harstadpakken. I rapporten skriver de blant annet:

”Innkrevingskostnadene i Harstadpakken utgjør rundt 20 prosent av inntektene i bomringen. Undersøkelser av ulike bompengeopplegg for Grenlandspakken (Porsgrunn/Skien) tyder på at toveis innkreving er vesentlig dyrere enn enveis. Ved å endre bomringen i Harstadpakken til innkreving i en retning, da med dobbel takst, kan innkrevingskostnadene reduseres med opp til 40 prosent, uten at trafikantene betaler mer enn i forslaget. Denne besparelsen utgjør over 100 millioner kroner i innkrevingsperioden.”

Les også: Frp mener enveis innkreving kan spare 60 millioner kroner i omkostninger på Harstadpakken

Mye til innkreving

Dovre Group og Transportøkonomisk institutt skriver at det ikke er tydelig begrunnet hvorfor toveis innkreving er valgt i Harstad, utover at et slikt system gir en (tilsynelatende) lav takst per passering.

- Kostnadene knyttet til innkreving er erfaringsbasert og utgjør 20 millioner 2013-kroner per år, totalt 300 millioner 2013-kroner for hele perioden. Sammenliknet med andre bompengeselskap i Norge har det foreslåtte bompengeopplegget lav innkrevingskostnad per passering (81 øre mot et snitt på 1,85 kroner). og er dermed blant de ti billigste i Norge. For innkrevingskostnad i forhold til inntekt er dette snudd på hodet. Gitt at 20 prosent av bominntektene går til innkreving, vil Harstadpakken være blant de ti dyreste i Norge, skriver kvalitetsutvalget i utredningen.

Les også: Statens vegvesen er kritisk til om regnestykket gjelder i Harstad

Vil gjelde i Harstad

I utredningen for bomopplegg i Grenland begrunnes Statens vegvesens valg av et bomsystem med enveis innkreving, med at dette er 40 prosent billigere enn et toveis system, og at dette gir mulighet til å benytte flere bommer. Flere bommer i Grenland gir en jevnere fordeling av bompengebyrden samtidig som det gir lavere innkrevingskostnader.

- Det er grunn til å tro at vurderingene som Statens vegvesen og Vegdirektoratet har gjort i

Grenland også vil gjelde i Harstad. Det bør vurderes om flere enveis bomstasjoner vil gi en bedre bomring i Harstad eller om det er mulig å redusere innkrevingskostnadene med 40 prosent. I kvalitetssikringen er det ikke laget et alternativt opplegg for antall bomstasjoner eller plasseringen av disse.

Statens vegvesen region nord og Harstad kommune har bedre forutsetninger for å gjøre dette, men å velge en uhensiktsmessig dyr innkrevingsløsning, fordi dette tilsynelatende gir en lav takst, bør unngås, heter det i rapporten.