Mandag var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen innom Harstad på sin rundtur i landsdelen. Samme dag åpnet bompengeringen. I et møte som varte i rundt 30 minutter, snakket han med lokale Frp-politikere som blant annet tok opp spørsmål rundt Harstadpakken, bompenger og overskridelsene som ser ut til å føre til store kutt i pakken.

- Kan endre ordningen

Etter møtet sier statsråd Solvik-Olsen at han vil ta opp overskridelsene med Statens vegvesen. Han sier også at Harstad kan endre på ordningen for bompengeinnkreving for å mest sannsynlig gjøre den mindre kostnadskrevende. I dag betaler man både på tur inn og på tur ut av byen. Det må ikke nødvendigvis være sånn.

- Dette er noe vi har åpnet for, men Harstad har ikke kommet med noen henvendelse om dette. Dette bør lett la seg ordne hvis det blir tatt initiativ lokalt, sier Solvik-Olsen.

En utredning fra Dovre Group og Transportøkonomisk institutt sier at det er grunn til å tro at en enveis innkreving vil redusere innkrevingskostnadene med 40 prosent. Her sier man at det ikke er sett på et alternativt opplegg med enveisinnkreving.

- Statens vegvesen region nord og Harstad kommune har bedre forutsetninger for å gjøre dette, men å velge en uhensiktsmessig dyr innkrevingsløsning fordi dette tilsynelatende gir en lav takst bør unngås, står det å lese i utredningen.

Åpning for ny løsning

Denne tilrådingen fra Dovre Group og Transportøkonomisk institutt førte til at et eget punkt om nettopp en- eller toveis innkreving ble tatt med i stortingsproposisjonen som finansierer Harstadpakken:

- Samferdselsdepartementet legg i første omgang til grunn eit bompengeopplegg med tovegs innkrevjing i åtte innkrevjingspunkt, i tråd med dei lokalpolitiske vedtaka. Departementet legg likevel opp til at det kan gjerast endringar i takst- og innkrevjingsopplegget for Vegpakke Harstad, jf. mellom anna ekstern kvalitetssikrar si tilråding av einvegsinnkrevjing, og overgangsordninga for rentekompensasjonsordning.

Både Eivind Stene og Jostein Rasmussen fra Frp deltok i møtet med samferdselsministeren. Sistnevnte sier at Harstad kan spare rundt 60 millioner kroner på å velge enveis innkreving. Færre registreringer og mindre papirmølle, er noe av det man da slipper, mener Frp-representantene.

- Her har kommunestyret sviktet. Det virker som at man har glemt dette temaet. Frp har stemt mot alt som har med bompenger å gjøre, så sånn sett har vi ryggen fri, sier Stene som beskriver møtet med statsråden som oppklarende.

Vil ha oversikt

Statsråden sier at økningen av kostnadene knyttet til Harstadpakken ikke er noe han er glad for å bli orientert om.

- Frp i Harstad har tatt opp at kostnadene øker veldig. Vi må finne ut hva kostnadene konkret går ut på, slik at bilistene faktisk får noe som gagner dem og at pengene ikke går til mye annet, sier han.

Eivind Stene sier at han tross flere purringer til styringsgruppen for Harstadpakken ikke har fått denne oversikten.

- Det er beklagelig. Nå må vi få oversikt over kostnadstallene, sier han.

Ordfører og leder for styringsgruppa for Harstadpakken, ordfører Marianne Bremnes, sier at åpning for enveis bomring er nytt for henne.

- Jeg har forholdt meg til det som Statens vegvesen har regnet på. Men kan vi spare flere millioner vil ikke noe glede meg mer. Men ut fra det jeg vet i dag kan jeg ikke se annet enn at vi har valgt rett løsning. 60 millioner kroner innsparing har ikke kommet fram i noen beregninger jeg har sett, sier Bremnes.

Oversikt over kostnadene knyttet til Harstadpakken håper hun kommer så snart som mulig.

- Vi har bedt Statens vegvesen om at dette kommer ut så raskt som mulig. Dette er ikke noe som skal holdes hemmelig.