Formålet med bevilgningen er at den skal gå til planlegging av et forprosjekt for et matkultursenter i Kvæfjord.  Dette forprosjektet tenkes å realisere mulighet og realisme i ønsket om å etablere et matkultursenter i kommunen. Senteret tenkes å ha lokal mat,lokal historie og lokale opplevelser  som indegrienser.

Matkommunen

På torsdag møtte fylkesråd Willy Ørnebakk representanter fra Kvæfjord kommune og det lokale næringslivet for å drøfte tanker og idéer rundt forprosjektet.

-Kvæfjord kommune er en matkommune, presiserte ordfører Torbjørn Larsen. -Kommunen har hatt den største økningen i melkeproduksjon sammenlignet med fylkets øvrige kommuner, det foregår en aktiv nydyrking. Kvæfjord-jordbæra og kvæfjord-poteten er viden kjent. Det foregår også grønnsakdyrking, sa ordføreren, som  fremhevet restaurant- og matfaglinja på Rå som en ressurs  og spydspiss i den nye mat-tenkingen.

Gjennomtrekk

- 18.000 turister passerer Kvæfjord i året, uten at de får noen spesifikke lokale matopplevelser, sa Nils Arthur Geitanger, som er  daglig leder av gourmet-restauranten Bark Spiseri og Bar i Harstad. Det var han som etter det opplyste tok kontakt med Kvæfjord kommune for å lufte idéen om et matkultursenter. Selv er han oppvokst i Kvæfjord og vet hvor kvaliteten befinner seg, og hvor store mulighetene er. Men å utnytte ressursene enda bedre i næringsmessig forstand møter motbakker, for eksempel på distribusjonssiden, noe han selv hadde opplevd. Nupen ble nevnt av andre. At Norges mest romantiske sted foreløpig har liten verdi i næringsmessig forstand, kan man jo forundre seg over.

Entusiast

-Med Geitanger sin entusiasme for prosjektet, hans fagkunnskap om mat, matkultur og råvarer, har vi allerede i startfasen fått på plass en brikke som vil være avgjørende i det videre arbeidet med idéen,  mente Ellen Eliseussen, som er prosjektleder for næringsutvikling i Kvæfjord, og som ønsker samarbeid med aktører, organisasjoner og bedriftsnettverk både i Kvæfjord og Harstad.

Fylkesråd Willy Ørnebakk var enig i at gourmetmat, lokal historie og opplevelser var «in» og etterspurt i vår tid. Så en viktig problemstilling er: Hva skal vi tilby folk fra hele verden?

Fem forretningsområder

Som fylkesråd har han bidratt sterkt økonomisk til at  kommunen i samarbeid med lokalt næringsliv gjennom et forprosjekt kan undersøke og vurdere realismen  i å plassere merkevaren  Kvæfjord  i en ny innholdsrik «matpakke», der kommunen ser for seg fem forretningsområder: Produksjon, høsting, videreforedling og servering, handelsutsalg av lokalprodusert mat, kompetanseheving og opplæring, opplevelser og historie, og overnatting og servering.