- Går planene gjennom ser vi for oss ei åpning i forkant av festspillene 2017. Vi mener å kunne løse alle aktuelle behov, både kollektivløsninger, gjesteplasser og faste marinaplasser, sier Hagenlund.

Fem 50 meter lange flytemoloer i betong på ei linje foran havneinnløpet er nøkkelfaktoren Hagenlund tenker seg. De skal omskape Harstads sentrumshavn fra et skvalpehelvete ingen vil være i så snart det blir laber nordøst bris, til en attraktiv maritim paulun midt inne i Harstads hjerte - beskyttet fra alle himmelretninger.

Hagenlund refererer til havneanlegg i Bodø, som har fått ei fabelaktig småbåthavn nær bysentrum. Et annet mer utsatt havneanlegg i utkanten av byen har fått en flytemolo hvor hvert element veier 750 tonn, og stikker nesten tre meter ned i sjøen. Moloen har vist seg effektiv mot skarpt vær.

Alle får sitt

Hagenlund har fått laget en konseptskisse av sin visjon for området mellom dagens hurtigbåtkai og Havnepromenaden.

Skissa tar utgangspunkt i en oppgradering av pir 1 og 2, det vil si kaia rundt det historiske ekspedisjonsbygget. Prosjektet Harstadsjøen omfatter kollektivkai for hurtigbåtene, både Tromsøbåten og Stjernøy som betjener Vågsfjorden. Den skal være universelt utformet, det vil si ei løsning omtrent som den de har på Finnsnes.

Alt av hurtigbåter blir flyttet på innsida av ekspedisjonsbygget.

- Jo, vi flytter alt innaor. Det er blant annet fordi vi ikke aner noe om hva som kommer til å skje på den andre sida, mellom havnebygget og Larsneset. Men løsninga blir god. Det er bedre plass her enn man skulle tro. Skvalping fra hurtigbåtene er mulig å redusere til et nivå alle kan leve med, sier Hagenlund.

Fiskekaia, også kalt honnørbrygga, skal vekk. I stedet vil Hagenlund strekke ei lang, smal flytebrygge utover som i praksis deler området i indrehavna i to. Brygga skal gi plass til veteranbåter som Anna Rogde og Strønstad. Redningsselskapet, RIBber og andre skjærgårdstilbud kan også få plass.

I planen er det naturligvis også satt av en base til den nye havnebåten. Det aller innerste av området, hvor Festspill på lavt nivå dukker opp ei viss uke i juni hvert år, kan Hagenlund godt tenke seg en flytende scene, hvor det kan bli aktivitet også ellers i året. Han sier også det har meldt seg interessenter som har ideer om serveringstilbud.

City yacht club

Harstadsjøen, det gamle, nesten ubrukte navnet på indrehavna i Harstad, omfatter også en marina med rundt 350 plasser for fritidsbåter. Hagenlund tenker seg båtparken plassert langs dagens havnepromenade.

- Vi opplever enorm etterspørsel på faste båtplasser fra folk som bor i sentrum. En marina skaper aktivitet og liv og røre, men er ikke noe havnevesenet skal drive. Den må bii en sjølgående enhet, så vi har utfordret eksisterende småbåtmiljø for å skape det som kan bli Sentrum båtforening, sier Hagenlund.

Han sier moloen skal være tøff nok til å dempe også de tøffeste vinterstormene, slik at båter som har fast plass - Det blir et spørsmål om tilstrekkelig, og hensiktsmessig, utstyr. Vi har sett på flere modeller, og vi har hentet erfaring fra installasjonene i Bodø. Det er disse moloene vi har lagt til grunn for denne visjonen. Men nå skal saken ut på offentlig anbud, og hvis bedre utstyr melder seg skal det naturligvis bli tatt i betraktning, sier han.

Parkering

Hagenlund forventer ikke at parkering blir et tema rundt en framtidig marina i indrehavna.

- Alle trodde det skulle bli et tema i Bodø, da den havna ble bygd for noen år siden. Men diskusjonen uteble, og er et ikke-tema nå. Det samme tror jeg kommer til å skje i Harstad.

Han mener sentrum har nok kapasitet for parkering, og dessuten er det under oppseiling parkeringsprosjekter i byen.

Et eget selskap med eget økonomisk opplegg blir leietaker i havna, men Havnevesenet blander seg ikke inn. Det havna derimot skal drive er ca 80 gjesteplasser for besøkende i båt. Det blir etter klassisk modell, med døgnavgift, og Hagenlund ser for seg at når grunnlaget er etablert, kan tilbudet bygges ut og utvikles.

Økonomien i Harstadsjøenprosjektet blir samlet 60-70 millioner kroner. Allerede er 30 millioner fastlagt til del 1, kaia rundt havnebygget. Området blir en byggeplass neste år. I moloen og «alt innafor», ligger ytterligere opptil 35 milioner.

Juni blir travel for Harstadsjøenprosjektet. Tirsdag 7. juni arrangerer havnesjefen et brukermøte, hvor alle interessenter i området skal informeres om alle tankene for indrehavna. Havnestyret bestemmer seg for entreprenør for Kai 1 den 21. juni.

Skisse: Havnsjefen tenker seg indrahavna med en privat marina, gjesteplasser og kollektivtransport. Ill: Havnevesenet