Woll mener hele grunnlaget for Harstadpakken forsvinner dersom ikke disse prosjektene blir realisert.

Sterk forringelse

– Jeg har ikke hørt om dette før nå, men min første tanke er at dette kan ikke være sant. Hele hensikten med Harstadpakken var jo nettopp å legge til rette med et veinett med plass for gående, syklende, bilister og kollektivtransport. Nå tyder mye på at dette ikke lenger blir den pakken vi var forespeilet.

– Det vil i så fall bli en sterk forringelse for Harstad som by, mener Woll og legger til:

– For oss i Harstad Cykleklubb har ikke dette den største betydningen, men for hele sykkelbevegelsen vil ikke lenger byen fremstå som den moderne sykkelbyen mange sikkert hadde sett frem til, og som det ble snakket så varmt om da Harstadpakken i sin tid ble solgt inn, sier Woll.

Langt dyrere

Han innrømmer at han blir både skuffet og overrasket dersom de foreslåtte gang- og sykkelveiene ikke blir realisert.

– Prioriteringene overrasker meg, det må jeg virkelig innrømme. Dersom det er for lite penger i prosjektet beholder man de elementene som gjør Harstad til en fremtidsrettet by. Da realiserer man gang- og sykkelveinettet. Det blir utvilsomt både vanskeligere, og ikke minst langt dyrere, å komme i ettertid å legge til rette for dette, mener Bjørn Tore Woll.

Beklagelig

Også tidligere kommuneplanlegger, Lars Andre Uttakleiv, reagerer negativt på at Harstadpakkens innhold i så stor grad synes å gå ut over gang- og sykkelveinettet.

Uttakleiv var en av forkjemperne for Harstadpakken og bidro sterkt i gruppen Unge voksne som fikk snudd politikerne fra nei til ja til Harstadpakken for om lag fem år siden.

– Det er både sørgelig og beklagelig dersom så store deler av gang- og sykkelveiplanene tas ut av pakken. Mye av intensjonen med pakken i forhold til å få flere over på kollektivtransport og sykkel blir nå borte.

–Etter mitt syn blir nå selve bærebjelken i Harstadpakken ikke lenger oppfylt. I tillegg forringes målsettingene både knyttet til miljø- og folkehelsegevinsten. Og det var vel ikke det vi kjempet for skulle skje, sier Uttakleiv.

Kanebogen til Sama

Prosjektleder for Harstadpakken, Hans Arne Haugland i Statens vegvesen har følgende kommentar til forslagene:

– Når det gjelder tiltak for myke trafikanter har styringsgruppa nå sagt at det skal prioriteres tiltak mellom Kanebogen og Sama – det innbefatter også alle tiltak for myke trafikanter, både med sykkelveg med fortau og underganger.

– Mellom disse punktene er det i dag dårlig tilrettelagt, slik at dette er et godt bidrag og vil gjøre det vesentlig bedre for myke trafikanter.

– Nord for Sama og sør for Kanebogen er det til en viss grad etablert gangvei i dag.

Det jobbes nå med nye kostnadsoverslag basert på oppdatert kunnskap, som vil danne grunnlag for alternative finansieringsløsninger, som deretter må vedtas politisk, skriver Haugland i en epost til Harstad Tidende.

SKUFFET: Bjørn Tore Woll I Harstad Cykleklubb. Foto: andreas Isachsen
KUTTES: Strekningene som det mangler penger til er: Gang- og sykkelvei mellom Kanebogen- Ruggevik, opprusting gang- sykkelvei Sama- Bergseng, fortau langs Stangnesveien og fortau langs Trondenesveien til Trondarnes folkehøyskole. Tidligere er gang- og sykkelveg fra Åsegarden til Tennvassåskrysset tatt ut av Veipakken. Foto: Øivind Arvola