Den økonomiske rammen på Harstadpakken ble i 2014 vedtatt til 1,55 milliarder kroner.

Prosjektet er nå i en fase med detaljplanlegging og gjennomføring. Det er i forbindelse med detaljplanlegging og anbudsinnhenting avdekket store utfordringer med å kunne gjennomføre alle definerte tiltak innen prosjektets vedtatte økonomiske ramme.

Til Harstad Tidende sier prosjektleder i Statens vegvesen, Hans Arne Haugland, at det er umulig å si på det nåværende tidspunkt hvor mye mer penger som må til for å få med alle prosjektene.

– Det kan bli 100 millioner, 500 millioner eller 700 millioner. Per i dag er det umulig å si et eksakt beløp, sier Haugland.

Mange nye kostnader

Endrede grunnforhold, forurensede masser, kompliserte naboforhold, ønske om økt kvalitet og reduserte vedlikeholdskostnader, samt markedssituasjonen har vært av de største kostnadsdriverne i prosjektet, melder rådmannen.

- Styringsrammene gir etter dagens markedssituasjon ikke tilstrekkelig rom for planlegging og etablering av infrastruktur slik at samfunnsmålene kan innfris fullt ut. Vesentlige kutt vil derfor være nødvendig og publikums forventninger til Harstadpakken blir ikke tilfredsstillende innfridd.

Styringsgruppa i Harstadpakken har bedt Harstad kommune om å ta initiativ til et videre arbeid for mulig utvidet finansiering slik at alle tiltak i Harstadpakken kan gjennomføres.

Politikerne avgjør

Saken drøftes av politikerne i formannskapet tirsdag, og i kommunestyret 9. juni.

Med bakgrunn i nevnte forhold og samfunnsmessige hensyn mener rådmannen at mulige alternative finansieringskonsept bør utredes.

Aktuelle finansieringstiltak er bompenger, statlige midler – herunder senket kalkulasjonsrente – og midler fra kommunen og fylkeskommunen.

Saken vil komme til behandling i kommunestyret og fylkestinget før den går via Statens vegvesen til regjeringen og Stortinget for endelig behandling.