Til Harstad Tidende sier Haugland at det er umulig å si på det nåværende tidspunkt hvor mye mer penger som må til for å få med alle prosjektene.

– Det kan bli 100 millioner, 500 millioner eller 700 millioner. Per i dag er det umulig å si et eksakt beløp, sier Haugland.

Vil ha et svar

– Hvor mye mer penger er det vi trenger? Blir dette en halv milliard dyrere eller snakker vi om 100 millioner. Det vil vi i Frp ha et svar på så raskt som mulig, ba Kristian Eilertsen.

– Ja, ja, da er vi der vi har sagt hele tiden at vi kom til å være - vi mangler penger. Men merkelig at ingen kan si hvor mye som skal til for å få med de prosjektene vi ble lovet i sin tid, sa Eivind Stene.

– Kan vi i det minste få en oversikt over de prosjektene som med stor grad av sikkerhet faller ut? Og ikke minst få en oversikt over hvordan disse er tenkt finansiert dersom de blir realisert.

– For oss i Frp er det imidlertid uaktuelt å dekke en økt finansiering gjennom økte bompengeavgifter.

- Vi kan ikke stikke hendene ennå dypere i lommene på bilistene enn vi allerede har gjort for å hente ut mer penger, mente Stene.

– Nok statlige midler

Frp sier mot seg selv når de ikke vil øke bompengeandelen, men likevel vilha hele pakken, sa SVs Johnny Kristiansen og la til;

– Da får dere heller sørge for nok statlige midler slik at vi får hele pakken som er det vi har gått inn for.

Påkjøringsrampe

- Jeg er ikke redd for bompengefinasiert veiutbygging, men vi har stemt for en helhetlig pakke, og da ligger det mye dynamitt i en liste som viser hva som er tatt ut.

- Jeg liker svært dårlig at av- og påkjøringsrampen til Merkurveien er ute. Den må vi klare å finansiere for å unngå all tungtransporten gjennom Rødbergveien, sa Høyres Marie Modal.

Økonomiske buffere

Aps Kari-Anne Opsal hevdet at de ligger to økonmiske buffere i Harstadpakken som kan utgøre en betydelig del av en ekstrafinansiering.

– Den ene bufferen er kalkulasjonsrenten på lånet som skal betales med bompenger. Den er satt til 6,5 prosent, noe som med dagens markedsrenet bør være fullt mulig å få redusert med minst to prosent.

- Den andre er Statens vegvesens trafikkanslag som er satt svært lavt og konservativt.

- Dersom det skulle vise seg å slå til, vil det bety at bompengeinnbetalingene øker utover det som er budsjettert med i løpet av de 15 årene vi må betale denne avgiften, sa Opsal.

– Så har det vært enighet om at det første som skulle ryke ved overskridelser var rundkjøringene i Medkila og Breivika, og der er vi nå, la hun til.

Prosjekter tatt ut av Harstadpakken:

Av- og påkjøringsrampe Mercurveien.

Rundkjøring Medkila

Rundkjøring Breivika.

Gang- sykkelvei Åsegarden-Tennvassåskrysset

Opprusting gang- sykkelvei Kanebogen-Jektholtet

Fortau langs Stangnesveien

Fortau langs Trondenesveien til Ringberget

Opprusting gang-sykkelvei Sama- Bergseng

motsier: Johnny Kristiansen hevder Frp motsier seg selv når de vil ha hele pakken men ikke ønsker å betale for den. Foto: andreas Isachsen