Selv om han har opplevd en episode han helst skulle vært foruten da han skulle levere avfall ved anlegget på Stangnes, ønsker Røkenes først og fremst at selskapet ser på hva som kan forbedres for at servicenivået blir bedre.

En passe sur stemme

–Men denne episoden illustrerer muligens at det kan være et forbedringspotensial i forhold til å gjøre det mer attraktivt å tømme avfall ved anlegget på Stangnes.

– Jeg opplevde å komme med bil og tilhenger klokken 15.22. På forhånd hadde jeg ringt for å være sikker på når de stengte for levering av avfall.

– Jeg sitter i kø for inn- og utveiing til det blir ledig på vekta kl 15.31.

– En passe sur stemme kommer fra luka med beskjed om at de stenger kl. 15.30.

– Jeg forklarer situasjonen med at jeg måtte vente på utgående trafikk, og at jeg hadde ventet i kø siden før stengetid.

– Vedkommende i vakta tar opp telefonen og ringer. Etter to telefoner ordner det seg likevel med passering, forteller Røkenes og fortsetter:

Fort gjort å tømme

– Men da jeg kom opp til sorteringspunktene kom det en enda surere stemme med grei beksjed. ”Vi har stengt, og det gjør vi klokka halv fire”.

– Fikk også noen fraser fra en annen om at hvis polet var stengt kom jeg ikke inn der heller....

– Jeg prøver da høflig og argumentere med det samme som jeg argumenterte med i vekta, men fikk da på ny beskjed om at de hadde stengt. En ansatt mente imidlertid at det var da fort gjort å tømme tilhengeren, og foreslår å hive seg til, men den gang ei.

– En overordnet nektet, og jeg så ingen annen løsning en å dra derfra med samme lasset som jeg kom inn med.

– Makan til service skal man lete lenge etter. Det er helt åpenbart at deres ansatte ikke har gått i samme skolen som de HRS var så heldige å få overta fra Harstad kommune, forteller Gunnar Røkenes, som selv er ansatt i Harstad kommune ved Samaanlegget.

Spiker og glasskår

– Jeg har ingen andre motiver for å stå frem med denne saken enn at jeg håper HRS kan forbedre noen av sine rutiner for å gjøre det enklere å levere avfall ved anlegget. Renhold er ett punkt. Det er tidvis forbundet med stor risiko for punktering å kjøre inne på anlegget. Spiker og glasskår på bakken har resultert i at mange har punktert. Jeg vet sågar om en kjenning som opplevde å punktere på to hjul.

– Et annet viktig element er tilgjengelighet, eller slik det fungerer i dag, mangel på tilgjengelighet.

– HRS er nødt til å se på mulighetene for lengre og mer kundevennlige åpningstider. Med dagens åpningstider er det stort sett ingen som er på jobb mellom 08.00 til 16.00 som rekker å tømme på Stangnes. Lengre åpningstider vil dessuten redusere trykket på returpunktene rundt om i kommunen.

Men også tilgjengeligheten inne på selve anlegget er for dårlig. Det er trangt, dårlig merket og svært ofte lang kø for å slippe til konteinerne.

Gratis tømmimg

Jeg oppfordrer også eierne av HRS om å se på mulighetene for å tømme alt avfall gratis. Om det betyr en liten økning av renovasjonsavgiften, er jeg sikker på at de aller fleste vil benytte anlegget på Stangnes i langt større grad dersom det var ”gratis” å tømme, da de allerede har betalt for dette gjennom renovasjonsavgiften.

For å slippe all unødvendig og ulovlig søppeltømming rundt i kommunen er jeg sikker på at dette er tiltak som sterkt vil redusere dette problemet, mener Gunnar Røkenes.

Ventet: Ved vekta ventet Gunnar Røkenes før han slapp inn, men fikk likevel ikke tømme fordi klokka hadde passert halv fire. Foto: Andreas Isachsen