Denne uken har Aldesa og prosjektledelsen i Harstadpakken gjennomført tre dagers samhandlingsmøte for å bli kjent og få en felles forståelse for innholdet i kontrakten.  Tunnelen skal bygges mellom Sama og Seljestad.

Prosjektleder Hans Arne Haugland i Statens vegvesen sier dette er normalt i større prosjekt.

– Aldesa er et interessant bekjentskap. For at samarbeidet skal gå så bra som mulig trenger vi å bli kjent og knytte gode  relasjoner. For det er to kulturer som møtes og vi skal jobbe sammen i tre år. Turen er verdt pengene. Vi gjorde det samme med LNS på Bjarkøyforbindelsene, sier han.

Ribtur

Prislappen på denne uken er rundt 85.000 kroner. Det hele startet tirsdag med møte på Thon hotel., På kvelden var det ribtur til Bjarkøy med mat og drikke. Opplegget fortsatte onsdag med møtet på Thon Hotel. På kvelden var det tre retters middag på Røkenes Gård. Torsdag avsluttet de på Thon Hotel. Det var mellom 25 og 30 personer med på disse dagene.

– Vi mener relasjoner knyttes best når vi kommer oss ut av møterommene. Derfor tar vi med spanjolene på en ribtur for å se skjærgården og den vakre naturen, sier han.

Samhandlingsmøtet foregikk på norsk, og det ble brukt tolk for de som ikke kunne norsk.

– Det er viktig at vi har den samme forståelsen av prosjektet. Dette for å unngå forsinkelser og feil underveis. HMS er det viktigste av alt, og derfor er det viktig at spanjolene kjenner vil det norske lovverket, sier han.

Tunnelen er det største enkelt prosjektet i milliardpakken for et bedre veisystem i Harstad.

– Vi har fått en del pepper for at vi valgte en utenlandsk aktør, men vi hadde ikke annet valg. Vi må følge lovverket, de var billigst og kvalifisert, sier han.

Internasjonal direktør

Haugland presiserer at det er store forskjeller på hvor flinke også norske aktører er.

– Det finnes gode og dårlige bedrifter i Norge også. Vi føler vi har gjort det riktige, og er sikre på at vi kommer i mål etter planen. Tunnelen kommer til å bli veldig bra, sier han.

I oppstartsfasen er det hentet inn norske underentreprenører siden Aldesa ikke har fått på plass sin norske organisasjon.

– Vi regner med at det skal gå greit, Hvis ikke kan oppstarten bli utsatt, men det er for tidlig å si noe om når, sier han.

Aldesa hadde med seg den internasjonale direktøren, noe prosjektlederen er glad for.

– Det er et stykke fra Madrid til Harstad. Derfor er det viktig at også toppledelsen får et innblikk i hvilke forhold de skal jobbe under, sier han.

Haugland bekfter at han de har planer om et lignede opplegg for spanjolene i august.