Alle turene skjedde med høyt kvalifisert personell og topp moderne utstyr.

Ved stasjonen i Harstad jobber det 17 fast ansatte. Alle har autorisasjon som ambulansearbeidere, to har i tillegg videreutdannet seg som Paramedic. Paramedic er viderutdanning på høgskolenivå innen akuttmedisin.

Godt kvalifisert

Assisterende seksjonleder Tor Erik Lorentzen har ansvar for ambulansene i Harstad og Bjarkøy, sier de har en godt skolert stab.

– Samtlige ansatte har den samme grunnkompetansen som lovverket krever. Noen har valgt å videreutdanne seg. Bilene er likt utstyrt og har de samme medikamantene, sier han.

Ambulansen er i utgangspunktet bemannet med to personer. En fartøysjef som har minimum autoriasjon som ambulansearbeider den andre skal ha minimum ambulanse utdanning. Person nummer to kan også være andre års ambulanselærling.

– Lege skal alltid varsles på akuttoppdrag. Det er legen som bestemmer om han/hun vil være med ut, sier han.

Vi går mot ferietid- Også ansatte i akuttenheten trenger ferie. Sykehuset disponerer mellom 15 og 20 vikarer.

Lorentzen lover at ambulansene i sommer blir bemannet med godt kvalifisert personell.

– Selv om vi bruker en del vikarer vil ambulanseteamet alltid ha den samme grunn kompetansen. Ingen biler bemannes kun med vikarer. Alle vikarene er drillet i våre rutiner, sier han.

Lorentzen sier de ansatte oppfyller krav fra offentlige myndigheter. Men fra 1. mai 2018 skjerpes kravene.

– Fra da skal bilene bemannes med folk som har høyere kompetanse. Begge skal ha autorisasjon, begge må ha førerkort, og kompetansebevis for utrykningskjøretøy. I dag er det nok at en i teamet har det, sier han.

Helikopterhjelp

I alle situasjoner har sykehuset fastlagte prosedyrer som blir fulgt når liv skal reddes eller skade skal begrenses.

– Det er i denne bransjen som med alt annet. Noen personer kan være dyktigere enn andre.

Akuttmedisinen har fått et voldsomt løft etter at helikopteret kom i drift på Evenes.

– Spesielt ambulansene og de syke personene ute i distriktene har mye nytte av helikopteret. Pasienten kommer mye kjappere til sykehus og lege med spesialkompetanse kommer raskt til pasienten, sier han.

Stasjonen i Harstad har vært gjennom en turblent tid. Dårlige arbeidsforhold der blant annet personell på den ene bilen som hadde natt/kveld/helgevakt måtte ligge hjemme med 15 minutters responstid.

– Det var en merkedag da vi 1. juni i fjor fant plass til begge ambulanseteamene i forbindelse med sykehuset, sier han, og han legger til:

– Gleden ble ikke noe mindre da styret i april vedtok å bygge ny stasjon i Harstad. Nå gjenstår det å finne en god plassering og få den finansiert.

Jobb hver fjerde helg

Derimot er de ansatte i Harstad fornøyd med den nye turnusen.

– De jobber kun hver fjerde helg. Sammen med organisasjonene ser vi på turnusavtalene som kan gi en annen helgebelastning ute i distriktene, sier han.

Men seksjonslederen sier de har en stor utfordring.

– Ved de to stasjonene som kun har fem ansatte sliter vi med å få turnusen til å gå opp, særlig i ferietiden.De har litt færre oppdrag, men de må likevel være på jobb.

Det er utfordrende å rekruttere ambulansepersonell, så sykehuset har eget utdanningsløp for lærlinger og vikarer.

– Vi rekrutterer fra blant annet sykepleiere eller annet helsepersonell.

Pensjonsalderen som ambulansearbeider er 60 år.

– Man kan gå av som 57-åring, men i Harstad er det få som har gjort det. De fleste slutter når de runder 60, sier Lorentzen.

De kjører på tre koder:

Vanlig: Planlagte overflyttinger av pasienter ofte mellom sykehus/sykehjem, pasienter til time hos lege/sykehus. Kan påregne noe ventetid. Tas når biler er ledig.

Haste: Pasienter som ikke trenger større behandling. Ofte fra legesenter til sykehus. Kan ikke vente, må ha behandling.

Akutt: Akutt sykdom og skade. Bruker alltid blålys eventuelt sirene.

Fordelingen på oppdrag og ansatte.

stasjon oppdrag ansatte

Harstad: 4054 17

ETS: 1238 10

Lødingen: 447 9

Bjarkøy: 320 5

Ibestad: 273 5