3. juni stiller 27-åringen i NNM i sjømat i Tromsø - som én av fire kandidater. Hvis han blir blant de to beste i konkurransen, går han videre til uoffisielt VM i sjømat dagen etter. I tillegg stiller Sletten i NM i sjømatkokk i Bergen 11. juni.

Kokken som til vanlig er kjøkkensjef på Hoelstuen i Harstad ser frem til deltakelsen.

– Det blir en hektisk juni måned. Jeg får en grei oppladning til konkurransen i Bergen for å si det slik.

– Får teste meg selv

Sletten forteller at han får tøff konkurranse fra andre kokker i Nord-Norgesmesterskapet.

– Jeg vil få tildelt en råvare, og får deretter én time på meg til å lage en rett til fire personer. Deltakerne i NNM må ha kunnskap om sjømat, ferdighetene i bunn og makte å jobbe under press. Det er da man blir satt på prøve.

Havner han i topp to, går han videre til finalen 4. juni.

– Mange dyktige kokker er tatt ut til konkurransen, så det blir rift om finaleplassene. I finalen er også deltakere fra blant annet Sverige og Danmark. Går jeg på tryne i NNM er jeg likevel fornøyd, for da er jeg fjerde best.

Vant Arktisk Kokk 2015

Sletten forteller at han selv liker best å holde på med sjømat innenfor kokkefaget.

– Det er så mange muligheter og råvarer å velge mellom. Jeg har ennå til gode å bli lei av å jobbe med sjømat. Det er bare fantastisk, sier kokken.

I fjor vant 27-åringen konkurransen Arktisk Kokk.

– Per dags dato kan jeg med forsiktighet si at jeg er Nord-Norges beste kokk.

– Øker interessen

Det klare målet er å ta med seg titler fra konkurransene, ifølge Sletten.

– Poenget er også å sette Harstad på kartet og forankre og selge oss ut som gourmetbyen i nord.

Tidligere i år kom lillebror Jon Marius Sletten på 4.-plass i TV2-programmet Top Chef.

– Av oss to egner nok han seg best på TV, men ellers i konkurransesammenheng er det artig å være med å teste seg selv.

Han ser svært positivt til at det arrangeres slike kokkekonkurranser som NNM og uoffisielt VM i sjømat i Nord-Norge.

– Det øker interessen for kokkefaget, og leverandører får samtidig muligheten til å kaste lys på råvarer som normalt ikke er så populære, avslutter Sletten.