Målet er at minst 30 prosent av godset som transporteres lengre enn 300 kilometer med vogntog skal over på sjø og jernbane.

De største avgiftene som nærskipsfarten betaler går til havnene der  det også er snakk om store håndteringskostnader. Et viktig moment for å redusere kostnadene er effektive havner.

– Det er viktig for Harstad Havn og regionens konkurransekraft hvor det er store muligheter til å ta mer gods på kjøl. Harstadregionen kan bli en vinner når mer gods transporteres sjøveien, sier stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (H).

– Dialog og samarbeid med nabohavner blir viktig for å få konsentrert godstypene. Det er dette næringene etterspør, og hvis Harstad kan levere det, vil mer av godset flyttes til kjøl, sier han.

Samarbeidstilskudd

Ifølge Gudmundsen har regjeringen tatt mange viktige grep allerede.

– Kystverket er flyttet til Samferdselsdepartementet for å styrke det som transportetat. Planleggingskapasiteten er økt og den første nasjonale havnestrategien er lagt frem.

Han viser også til at losloven er oppdatert, noe som blant annet gjør at flere kan seile uten los.

– Ved i stedet å ha farledsbevis sparer man utgifter, sier Gudmundsen.

I tillegg til at losavgiftene er redusert har 26 havner fått til sammen 15 millioner kroner til å gjennomføre tiltak for å samarbeide bedre med nabohavnene sine.

For Harstad Havns del er det snakk om samarbeid med kommunene Gratangen, Ibestad, Kvæfjord, Lavangen, Salangen og Skånland.

– Det er viktig at Harstad Havn kjenner sin besøkelsestid og får iverksatt samarbeid med omkringliggende havner. Det vil øke konkurransekraften i harstadregionen og redusere kostnadene på sikt, sier stortingsrepresentanten og legger til: – Det er dessuten miljøvennlig og øker trafikksikkerheten og belastningen på veiene.

– Harstad har alt å vinne på å lykkes med samarbeid i regionen. Det er viktig for næringslivet at det kan gjøres mer lønnsomt å benytte skip til godstrafikk, sier han.

Avgjørende

Målet om overføring av gods til sjø og bane skal være avgjørende for prioriteringer når regjeringen neste vår legger frem Nasjonal transportplan for 2018-2029. Og konkrete tiltak skal legges frem i statsbudsjettet for 2017 for å få flere vareeiere til å velge skip og bane framfor lastebil.

– Vareeiere får direkte tilskudd gjennom en midlertidig ordning for å velge sjø, for å opprette nye godsruter langs sjøen og fjerne terskelen for å bytte transportform, avslutter Kent Gudmundsen.