Ifølge Dagens Næringsliv har både Telenor og Telia skrevet kronikker i Inside Telecom der de sår tvil om konkurrentens bruk av testresultater. Denne uka sender Forbrukerombudet brev til mobiloperatører og ber dem gjøre rede for sine standpunkt når det gjelder denne typen markedsføring.

– Vi vil kreve at operatørene er nøkterne når de henviser til tester slik at de kun viser til tester som stemmer overens med budskapet i den enkelte annonsen, for eksempel kan de selvfølgelig ikke si at de er suverene vinnere om de ikke er det, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Hun vil også ha slutt på bruk av gamle tester og viser til at det fortsatt brukes resultater som er opptil halvannet år gamle.

– Vi forventer at det kun henvises til siste test, men det går også en grense for hvor gamle tester som kan brukes i mobilmarkedet. Det er jo en rask utvikling i denne bransjen, og tester kan gå fort ut på dato, ofte før nye tester er gjennomført, sier Nergård. (©NTB)