Mye skyldes at salget av nybåter startet tidligere enn i fjor.

- Vi solgte mye nye båter i perioden mars og april i år. I 2015 startet nybåtsalget for alvor i mai, sier Mads Johansen, som er selger ved Harstad Marina.

- Vi har hatt noen meget hektiske måneder her ved Harstad Marina, forteller han.

- Vi er for tiden fem ansatte. Vi er to i butikken. En person driver med regnskap. Samt at det er to personer som driver verkstedet, forteller Steve Nygård, som er daglig leder i selskapet.

Han er godt fornøyd med at driften nå peker oppover. Økningen på salg av nybåter ligger på 45 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

Finsk type

- Vi har hovedfokus på salg av den finske båttypen AMT. Her er det robuste og pålitelige utenbordsmotorer fra Honda som er tilpasset de to typer båtskrog vi har her ved Harstad Marina, forteller Steve Johansen.

Det er skrog i aluminium eller glassfiber.

- Det har i år vært hentet inn flere nybåter til Harstad fra Finland i 2016 enn i fjor. Vi merker at det nå begynner og tynnes ut i rekkene utenfor butikken her i Harstadbotn, sier Johansen.

Størrelse

- Vi merker at de er et voksende marked for båttyper under 22 fot. De kan fraktes på henger og lagres på gårdsplassen, sier han.

- Det kan jo være praktisk i tider der det er manko på båtplasser i Harstad-området. Det er ingen tvil om at det er mange båteeiere i vår kommune, forteller Johansen, om aktiviteten til bedriften i Harstadbotn.

Bruktbåt

Harstad Marina har hatt en omstruktuering etter at bedriften fikk nye eiere for noe få år tilbake.

En del tidligere båtmerker har blitt borte.

- Vi har ikke nybåtutsalg på større båter. Men vi har som tidligere videreført salg av større bruktbåter, forteller Steve Nygård, som overtok som daglig leder da bedriften startet opp på nytt.

- I dag har vi 20 båtplasser til større bruktbåter. Disse båtene blir solgt videre på provisjonsbasis for Harstad Marina. Båtene som vi har inne i bruktbåthavna ligger ute på våre nettsider.

- Vi er den eneste autoriserte medlemmen i Norges Båtselger Forening, forteller Steve Nygård.

FINSK: - Vi satser nå på det finske båtmerket AMT. Vi har to forskjellige skrogtyper. Aluminium eller glassfiber, forteller Mads Johansen. Foto: Tore Skadal