De må dermed betale motpartens saksomkostninger på nær 330.000 kroner, og får ikke lov til å drifte ambulansebåt.

I juni 2013 utlyste Unn en anbudskonkurranse for ambulansebåttjeneste i Vågsfjordbassenget.  Det kom inn to anbud, fra Øyfart as og Sogneskyss as.

Sagt opp

Øyfart ble stiftet sommeren 2013 for å kunne bli med i konkurransen. Eierne var Trond Markussen og Åge Olsen. Markussen hadde vært skipper på ambulansebåt i det samme området siden 1986, da kommunen drev tjenesten.

Ambulansebåten Øyfart forliste i 2009, samme år som Sogneskyss fikk oppdraget med båten Alden. Markussen var skipper på Sogneskyss fram til han ble sagt opp etter at selskapet Øyfart hadde inngitt konkurrerende anbud i 2013.

Ulovlig

Unn valgte å avvise selskapet Øyfart fordi båten som de skulle bruke, Godøysund, ikke var sertifisert for fartsområde 4 på tilbudstidspunktet. Øyfart mente i sin forklaring at det var feil å avvise deres tilbud siden sertifiseringskravet ikke fulgte konkurransegrunnlaget. De mente det var tilstrekkelig at båten var godkjent og ombygd før oppstart av kontrakten.

Øyfart mente også at kravet om at sertifiseringen var godkjent på konkurransetidspunktet var ulovlig og det ville favorisere eksisterende tilbyder. Øyfart bestred også at de kunne avvises selv om båtens sykelugar og inn-/utlasting av pasienter ikke var tilstrekkelig angitt.

Bjarkøy-firmaet mener at avvisningen representerer en vesentlig feil som gir grunnlag for erstatning for positiv kontraktsinteresse. De mener at deres tilbud var økonomisk mest fordelaktig, prisen vesentlig lavere enn Sognskyss sitt tilbud, personellet på Øyfart hadde vesentlig bedre kompetanse og erfaring, de hadde minst like god leveringsdyktighet og kapasitet.

Dårlig gjennomtenkt

Universitetssykehuset Nord-Norge anførte at båten til Øyfart ikke var godkjent for fartsområde 4. Det kravet var absolutt. Øyfart sannsynliggjorde ikke at båten ville bli godkjent innen oppstart av kontraktsperioden. Båten måtte gjennom betydelig ombygging. Øyfarts tilbud inneholdt vesentlige avvik fra kravspesifikasjonen, tilbudet var uklart, ufullstendig og dårlig gjennomtenkt med hensyn til tekniske krav. Det gjaldt både utforming av sykelugar, løsning for båreløfter og myndighetskrav i forbindelse med ombygging/sertifisering.

Unn skrev videre at Øyfarts tilbud var så dårlig med hensyn til tekniske krav at det medførte tvil om hvordan tilbudet skulle bedømmes i forhold til øvrige tilbud. Sogneskyss sitt tilbud var kvalitativt bedre enn Øyfarts. Hadde kun Øyfart levert tilbud ville Unn avlyst konkurransen og gått i direkte forhandlinger med tilbyderne.

Ville ikke vunnet

Hålogaland lagmannsrett skriver  at det ikke er kommet fram informasjon eller dokumentasjon for hvilke endringer, oppgraderinger som var nødvendig for at selskapet Øyfart kunne godkjennes for fartsområde 4, noe Sjøfartsdirektoratet skal godkjenne.

Ingen hos Øyfart hadde vært i kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å få nødvendig informason om hvilke krav som ville bli stilt for å få godkjent båten.

Lagretten er enig med Unn at det var svært vanskelig å bedømme Øyfarts tilbud i forhold til Sogneskyss sitt på grunn av mangelende dokumentasjon om behovet for ombygging og arealsvikt i forhold til skissen som var vedlagt.

Til slutt skriver lagretten at det er svært lite sannsynlig at Øyfart ville vunnet konkurransen selv om tilbudet ikke var blitt avvist. Det innebærer at det heller ikke foreligger årsakssammenheng mellom avvisningen av tilbudet og et eventuelt økonomisk tap.

Vurderer anke

Trond Markussen, medeier i Øyfart, sier de vurderer å anke saken. Først skal de lese dommen nøye.

– Vi mener rettssystemet har dårlig kompetanse på denne type saker. Det viser flere vesentlige feil i dommen. Vi har ikke fått gehør eller forståelse for noen av våre argumenter. Vi skal bruke litt tid før vi bestemmer oss hva vi gjør videre i denne saken, sier han.

Selskapet må ut med over 300.000 kroner for å betale motpartens saksomkostninger. I tillegg kommer deres egne utgifter.

– Det er slik det er. Det er ikke gratis å kjøre sak, sier han.

Selskapet ble dannet i 2013 forbindelse anbudskonkurransen, og det har vært lite aktivitet i det. De vurderer å legge ned selskapet etter dommen.

– Det er ingen andre kontrakter i nærheten som egner seg for oss. Derfor ser vi det ikke som formålstjenelige å opprettholde selskapet, sier han.