Oppdatert: Oso vil få 1.000 reservedel-sett annen hver dag

Oso har i dag ikke nok reservedeler til å hjelpe alle som trenger det for å sikre potensielt livsfarlige varmtvannsberedere. Et apparat fra selskapet er årsak til dødsbrannen i Harstad 31. mars der én person mistet livet.

Daglig leder for selskapet, Sigurd Braathen, sier at man nå saumfarer markedet etter deler.

- Vi har bestilt mange tusen kabler og erstatningssett. Leverandøren hadde opprinnelig ledetid på 8 til 10 uker, sier OSo-sjefen til Harstad Tidende.

Etter dødsulykken vil dette arbeidet gå raskere, sier selskapet (se mer i lenken øverst på denne siden).

Braathen sier at ventingen på deler er grunnen til at selskapet ikke vil sende brev til alle landets husstander før i August med informasjon om en farlig del som må byttes. Rundt 30.000 varmtvannsberedere av den farlige typen er solgt i Norge, og før ulykken og feilen ble kjent landet over i forrige uke, var bare omtrent halvparten utbedret.

- Vi venter til vi kan hjelpe alle som trenger det, sa Braathen før han senere mener at dette kan endre seg.

- Litt rart

Gjermund Aas, leder for det lokale eltilsynet i Haalogaland kraft, sier at det er underlig at det tar så lang tid å skaffe til veie nok reservedeler.

- Dette er en feil som har vært kjent i flere år, både i Oso og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. At man skylder på mangel av deler, er litt rart, sier Aas.

Brannsjef i Harstad, Ove Frantzen, sier dette når vi forteller han nyheten.

- Oi, oi, oi.

Begge råder folk til å først sjekke om de har den potensielt farlige varmtvannsberederen i huset. Det kan du gjøre ved å sjekke din modell mot oversikten på denne siden.

- Deretter gjelder det å ha røykvarslerne og slukkeutstyret i orden. Jeg kan ikke fatte at noen legger seg uten å ha sjekket dette, sier Frantzen.

Han anbefaler seriekoblede røykvarslere slik at brann ett sted i huset varsles over alt.

- Hvis man har den aktuelle modellen ville jeg ha sjekket hver dag om det er varmeutvikling.

Aas er enig i rådene, og anbefaler at man også sjekker støpsel til varmtvannsberedere uansett modell.

- Ta dem ut av kontakten og se etter misfarging.

Telefonstorm

Oso har opplevd en storm av telefoner og mail etter at det i forrige uke ble kjent at politiet identifiserer selskapets varmtvannsbereder som årsak til dødsbrannen i Harstad. I skrivende stund har selskapet 3.500 brev som de ikke har rukket å gå gjennom.

- Antallet henvendelser vil langt overstige komponentene vi har tilgjengelige. Dette er ikke noe vi kan styre, sier selskapets sjef Sigurd Braathen.

Nylig har selskapet fått kontakt med omtrent 5.000 nye kunder som må skifte delen. Uten å ha nøyaktig oversikt, mener Braathen at det gjenstår å komme i kontakt med rundt 10.000 kunder i skrivende stund. Han beklager til de som har hatt vansker med å nå fram til selskapet.

- Jeg håper vi får hjelpe flest mulig og ber publikum om hjelp. De som kan fikse delen selv håper vi kan gjøre det. Det en enkel og fullt lovlig operasjon å fjerne delen.

Se hvordan du gjør dette selv her. Du må ta kontakt med Oso og få dem til å sende deg reservedeler.

Jobber hele tiden

Sigurd Braathen sier at selskapet har jobbet hele helgen for å gjennomgå henvendelser.

- Vi nærmer oss 10.000 henvendelser og har sittet med alt tilgjengelig mannskap for å besvare mailer og telefonhenvendelser. Vi gjør alt vi kan, sier Braathen.

Modellene som har feil er produsert i perioden 2009 til 2011. Det er hittil registrert flere branntilløp og over 200 tilfeller av varmeutvikling i tillegg til den tragiske brannen i Harstad som til slutt fikk fart på informasjonsarbeidet.

Harold Berg Fosmo (92) overlevde brannen. Han sier at livet hans nå er ødelagt. Fosmo vurderer å ta advokat i saken og utelukker ikke et søksmål. Les hans historie her.