I halvannet år har grunneierne førsøkt å komme til en rimelig avtale med vegvesenet.

Asle Bertheussen i Cefo Eiendom sier de først ble tilbudt 1,50 kroner per kvadratmeter for det meste av arealet.

– Heldigvis skjønte vegvesenet at et slikt skambud var hinsides all fornuft. Til slutt fikk vi to tilbud. Enten få 55.000 kroner for rundt 160 kvadratmeter, eller gjøre et makebytte kvadratmeter for kvadratmeter.

Tydelig lovverk

Begge tilbudene er for dårlige og kan ikke aksepteres av av Cefo Eiendom.

– I krone- og øre-tilbudet tas det ikke hensyn til ulempene med ekspropriasjonen. Våre parkeringsplaner vanskeliggjøres, tilgang rundt bygges forverres og vi kan komme i konflikt med reguleringsplanen, sier han.

Bertheussen mener også vegvesenets tilbud om makebytte heller ikke er rimelig.

– I makebyttet er det et misforhold mellom det vi blir tilbudt og det de tar fra oss. Arealet vårt består blant annet av asfaltert innkjøring, støttemur og pent opparbeidet grøntareal. Vegvesenet tilbyr oss uopparbeidet villmark. Til tross for et tydelige lovverk mener vegvesenet de ikke skal kompensere for noe av dette, sier han.

Arrogant

Ifølge Bertheussen føler de seg presset inn i et hjørne og de mener vegvesenet vil prøve å tvinge fram en ensidig løsning før saken havner i retten. Han er frusterert over hvordan en statlig etat opptrer.

– De driver et rått og uredelig spill. Vegvesenet avviser alle våre innspill, og blåser en lang marsj i våre innvendinger. Enhver arealreduksjon på eiendommen kan bringe oss i konflikt med utnyttelsesgraden på eiendommen. Det virker som de bruker dette som brekkstang. Vi står igjen rettsløse, sier Bertheussen.

Ifølge Cefo Eiendom vil tomten i Byskillet bli mindre anvendelig og det gå utover utviklingsprosjektet for næringseiendommen.

– Vi synes vegvesenet opptrer arrogant, de møtte ikke en gang opp på en befaring. Først i etter tid fikk vi en melding om at de ikke kunne komme, uten noe forslag til ny dato, sier han.

I et brev til vegvesenet har de satt opp følgende punkter de mener de ikke blir møtt på.

Mot Seljestadveien vil utviklingsmuligheter for parkeringsplasser reduseres og potensielt bortfalle.

Den nye gang- og sykkelveien mot riksveien vil gå helt inntil bygget. De vil ikke kunne kjøre inn til varemottaket uten å bruke gang- og sykkelveien. Det vil ikke lenger være plass til å parkere nyttekjøretøy.

En støttemur og opparbeidede arealer med prydbusker og trær skal ikke erstattes.

Avståelsen utgjør rundt 6,5 prosent av tomten og gjør at Cefo Eiendom kan komme i konflikt med utnyttelsesgraden i forbindelse med utviklingen av eiendommen.

Advokat Øystein Martin Sagen som representerer Statens vegvesen sier han ikke vil kommentere en sak som skal opp i retten.

– Det blir feil å kommentere en sak som retten skal avgjøre. Men det er alltid en åpning for å bli enig helt fram til rettssaken starter, eller underveis i den, sier han.