I dag kom dommen i hurtigbåtskandalen, og det er en streng dom kapteinen, styrmannen og matrosen er i dømt av Trondenes tingrett. 20 dager av kapteinens dom på 45 dager gjøres betinget. Også styrmannen dømmes til fengsel i 45 dager, hvorav 20 dager gjøres betinget. Matrosen er dømt til fengsel i 30 dager, hvorav 15 dager gjøres betinget. Hver av de må betale 3.000 kroner i saksomkostninger. Dommene er mildere enn aktors påstand.

Det var tidlig morgen 29. juli 2014 at politiet tok seg om bord på hurtigbåten Kistefjell og alkotest mannskapet. Tre blåst rødt, to blåst grønt. Bakgrunnen var to anonyme tips som var kommet til selskapet natten før. Tipsene gikk på at folk hadde observert mannskapet full på byen. Blodprøver viste at kapteinen i 50-årene hadde en promille på 0,45, styrmannen i slutten av 20-årene en promille på 0,97. Matrosen, i begynnelsen av 30-årene, sin blodprøve viste 1,03 i promille.

I skjerpende retning har tingretten lagt vekt på at det er svært alvorlig og et klart brudd på interne retningslinjer i Boreal Transport når tre av mannskapet på totalt fem personer på et passasjerskip forsøkte å utføre tjeneste som er av vesentlig betydning for sikkerheten til sjøs.

Ved å forsøke å utføre tjeneste i påvirket tilstand utsatte de tre tiltalte både passasjerer, kollegaer, seg selv og fartøyet for stor fare. Retten legger til at det ofte er mye folk med båten mellom Harstad og Tromsø og at hurtigbåten går i til dels farlig og vanskelig farvann. Retten mener at skadepotensialet ville vært betydelig hvis ikke de tiltalte hadde blitt stoppet av politiet om morgenen den 29. juli 2014. I formildende retning legger retten vekt på at det har gått lang tid fra gjerningstidspunktet og hovedforhandling. Den lange saksbehandlingstiden kan ikke bebreides de tiltalte. Lang saksbehandlingstid gjør at de tiltalte slipper rettighetstap av førerretten. Retten mener å dømme dem til å miste muligheten til å jobbe til sjøs i en periode vil være en uforholdsmessig stor belastning. Retten viser videre til at de tiltalte i realiteten har vært avskåret fra å jobbe som kaptein, styrmann og matros mens de ventet på rettssaken.

I retten hevdet de tiltalte at de gikk om bord på Kistefjell for å avlyse turen. En forklaring retten mener er lite troverdig og virker oppkonstruert. Tingretten mener det er påfallende at kapteinen, etter at han oppdaget at styrmannen og matrosen var synlig beruset og luktet alkohol, likevel ba de være med om bord iført uniform.