Blant fire tilbydere priset Alti bygg og anlegg arbeidet til 21,8 millioner. Så kommer SR Sea Service as med 24,7, Betong & Enetreprenør 28,4 og Secora med 29 millioner. Harstad Havn sine planer er å underskrive kontrakt i juli i år.

Kai 1 er den kaia der hurtigbåtene ligger. I prisen er riving av den gamle kaia. Den nye vil få bevegelige ramper som passer til de to hurtigbåtene. I tillegg vil en planlagt bølgedemper sørge for at båtene blir liggende i le for de verste vindtypene. Kaien vil få fjernvarme slik at kaia er isfri gjennom hele vinteren.

Lokale aktører

Daglig leder i Alti bygg og anlegg Lars Gunnar Andersen sier de har spesialisert seg på bygging av kai.

– Nedturen på sør/vest-landet merkes og da må vi kaste våre øyne mot nord. Konkurransen her er beinhard, sier han.

Han ser fram til å starte i Harstad og sier han vil stille med mellom 20 og 30 mann.

– Hvis vi får jobben vil noe av arbeidet falle på lokale aktører. Vi vil leie overnatting i de sju-åtte månedene det vil ta. Grunn- og maskinarbeid gjøres av lokale. Det er alltid populært, sier Andersen.

Oppdraget i Harstad blir å bygge en standard industrikai.

– Vi kommer opp med standardiserte forskaling og byggesystemer. Vi håper vi skal bygge flere kaier i Harstad.

Havnespesialisten har rundt 20 fast ansatte og omsatte i fjor for 180 millioner kroner.

– Vi regner med å passere 200 millioner i år.

Avgjørelse i juli

Det siste året har de bygd en 350 meter lang kontainerkai i Oslo, 150 meter lang kai i Fredrikstad og 100 meter lang kai Sandnes.

– Vi er innstilt til jobben med åå bygge en stor kai i Tromsø. Vi er glad vi har den beste prisen, så skal det kontrollregnes og vi må bli enige om detaljene før en avtale kan underskrives, sier han.

Harstad Havn regner med at havnestyret besluttet bygging på første møte i uke 21. Valg av leverandør gjøres uken etter og avgjørelsen faller i juli 2016.

– Går det som vi tror vil vi starte opp i høst og holde på til utpå nyåret, sier Andersen.