Konserndirektør for norsk sokkel, Arne Sigve Nylund, har vært i Medkila for å spise kake og feire med de ansatte. Han sier til Harstad Tidende fredag at det haster med å få åpnet nye felt i nord.

Og det har fått Natur og ungdom til å reagere. De mener det er liten grunn til å feire.

– I forrige uke signerte miljøministeren klimaavtalen fra Paris, der vi forplikter oss til å kutte klimagassutslippene drastisk. Da er en satsting på olje i nord helt bakvendt. Utvinning av olje og gass står for 28 prosent av norske klimagassutslipp, påpeker Anna Olerud, sentralstyremedlem i Natur og Ungdom.

Organisasjonen har gått inn for avlysning av 23. konsesjonsrunde, og mener at ingen nye oljefelt bør deles ut.

– Avtalen krever at mye av de kjente olje- og gassressursene må bli liggende i bakken. Da må ressursene i sårbare naturområder stå øverst på lista over felter som spares. Spørsmålet er hvor i all verden grensa går, om ikke ved Lofoten, Vesterålen og Senja, fødestua for verdens siste store torskestamme, sier Olerud. – I disse områdene passerer hvert år 70 prosent av egg-, larve- og yngelfasene til all fisken som fiskes i Norge – i hele Norskehavet og Barentshavet, alle fiskeslag inkludert. På tross av stor teknologisk utvikling er det umulig å garantere ingen ulykker ved oljeaktivitet. For fisk i en sårbar livsfase er et oljeutslipp fatalt, sier miljøverneren.