Konsernsjef Jan Frode Janson er imidlertid ikke bekymret over nedgangen. Kvartalsrapporten viser nemlig stor vekst i bedriftsmarkedet.

– Vi har over tid sett en fin økning i antallet kunder i personmarkedet. Nå ser vi at også næringslivet velger nordnorsk. En økning på mer enn 9 prosent i bedriftskundemarkedet på ett kvartal er svært gledelig, sier Janson, som mener dette er hans beste kvartal som sjef.

Lavere kostnader

– I tillegg til mange nye kunder, så viser resultatet at vi er solide. Vi leverer avkastning på godt internasjonalt nivå. Vi har dessuten jobbet mye med å få ned kostnadene. Nå ser vi at vi lykkes, med en kostnadsreduksjon på hele 8 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, forklarer han.

I løpet av fjoråret har banken gjennomført nedbemanninger med sluttpakker og redusert antallet lokalkontor. I rapporten fremgår det at bedriften har kuttet 154 ansatte, fra 918 til 764, og redusert antallet kontorer fra 66 til 62.

Satser lokalt

Likevel påpeker Janson at lokal tilstedeværelse er viktig for Sparebanken.

– Vi har like mange filialer i Nord-Norge som alle våre konkurrenter til sammen. Den senere tid har vi dessuten rustet opp våre 16 finanssenter i landsdelen, og flyttet fullmakter og kompetanse nærmere kunden. Vi ser at nordnorske bedrifter foretrekker en lokal leverandør. Det gleder mitt nordnorske hjerte, sier han.

Konsernsjefen medgir imidlertid at omstillingen har vært krevende.

– Jeg vil takke både kunder og lokale politikere for god dialog, og lover at vi vil strekke oss langt for å finne gode løsninger. Samtidig vil jeg berømme våre ansatte for omstillingsvilje og ekstraordinær innsats, sier han.