Onsdag inngikk det spanske selskapet avtale med Statens vegvesen på utbygging av tunnelen.

Godt fornøyd

- Vi er svært fornøyd med å bli valgt ut som entreprenør for Harstadåstunnelen. Vi ser frem til å ta fatt på jobben med å få på plass en ny tunnel. Nå er planen er å gjøre klart så mye som mulig før snøen kommer, sier Aldesas direktør i Norge, Jose Maria Argüelles.

Aldesa regner med å komme i gang med anleggsarbeidet i løpet av mai. Tunnelen skal etter planen stå ferdig i 2019. Aldesa anslår at om lag 2/3 av arbeidet vil bli gjennomført i samarbeid med lokale entreprenører i regionen.

- Vi anslår at det vil ta 15 måneder å jobbe seg gjennom fjellet. Deretter skal tunnelen bygges ut med vann- og frostsikring, elektrisk anlegg samt drenering og vei, sier Argüelles.

Aldesa Entreprenør i Norge tilhører Aldesa Construcciones, som er registrert i Madrid og som er det tiende største entreprenørselskapet i Spania. Aldesa har virksomhet i land som Mexico, Peru, Polen, Guatemala, Romania og India. Selskapet har over 2600 ansatte og en omsetning på om lag 7 milliarder kroner årlig. Aldesa håndterer alt fra utbygging av infrastruktur til byutvikling og rehabilitering.

En milepæl

Aldesas tilbud var 0,54 prosent rimeligere enn Skanska, som var nærmeste konkurrent. Skanska leverte en formell klage på tildelingen av kontrakten til Aldesa, en klage som ble avvist av Statens vegvesen.

Utbyggingen er Aldesas første prosjekt i Norge. Argüelles sier at prosjektet derfor er en milepæl i selskapets arbeid for å etablere seg i det norske markedet.

- Aldesa har lang erfaring med utbygging av infrastruktur og byutvikling i både Latin-Amerika, Europa og i Asia. Norge og Skandinavia er et nytt og spennende marked for oss, sier Aldesas direktør i Norge, Jose Maria Argüelles.

– Selv om dette er den første jobben de har fått for Statens vegvesen, så føler vi oss sikre på at vi har fått en seriøs og god entreprenør, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak, som signerte kontrakten på vegne av Harstadpakken.

Harstadåstunnelen er det største delprosjektet i Harstadpakken og skal bidra til å redusere gjennomgangstrafikken i sentrum med minst 40 prosent.