Så ille er problemet at både politiet og kommunen oppfordrer bilister som ikke skal kjøre på natta, eller har planer om å kjøre over fjell, til å skifte til sommerdekk.

Leder i Harstad og omegn storlag av Norges Astma og allergiforbund, Eirin Wallenvand, merker godt svevestøvet.

Helseplager

– Det svir i øynene og det blir tyngre å puste. Jeg prøver å unngå turer innom byen hvis jeg ikke absolutt må. Jeg får helseproblemer av støvet og vi er flere i samme situasjon. Harstadpakken, med mange store veiprosjekter, har ført til økt tungtransport og dermed blir det mer støv som virvles opp. Så på denne tiden unngår jeg veier og byen. Da er det best å gå i marka, sier Wallenvand.

Avdelingsingeniør for folkehelse, Manuel Echeverria, hadde senest 17. mars et samarbeidsmøte med Drifts- og utbyggingstjenesten og Statens vegvesen angående svevestøvproblematikken.

– Dette har vi fokus på. Vi er inne i en veldig dårlig periode akkurat nå. Snøsmelting, tørt vær, piggdekk og mye tungtransport gjør at det er mye støv for tiden. Men vi jobber for å redusere plagene, sier Echeverria.

Ansatte ved kjørekontoret på Sama jobber på spreng for å fjerne mange tusen tonn strøsand fra veiene. Oppsynsmann Terje Indregaard ved kjørekontoret på Sama opplyser at ansatte jobber på skift for å få fjernet strøsanden.

– Vi er ute med tre kjøretøy hele tiden, kjører såkalt breisug der sanden nærmest blir støvsugd opp, sier Indregaard.

Fullt kjør

Prioriterte kommunale veier er St. Olavsgate, Åsveien, Seljestadveien og sentrum.

– Vi tar disse først for å dempe svevestøvet. Våre mannskaper kjører for fullt med feiemaskinene fra tidlig morgen til klokken 23 om kvelden. Vi arbeider oss ut fra sentrum og mot boligfeltene på Bergseng og Trondenes.

Indregaard opplyser at innbyggere fra alle bydeler ringer for å få besøk av feiemaskinene.

– Men ikke fordi at de er plaget av svevestøv. Det dreier seg om folk som vil ha feid slik at de kan ta ut motorsyklene, eller folk som kjører bobil og som ikke kommer seg opp bakken på grunn av strøsanden som ligger på veiene.

Men det hjelper lite at vi suger opp alt støvet så lenge 90 prosent av bilistene fortsatt kjører med piggdekk. Det som må til for å få bukt med svevestøvet er en kraftig regnskyll og at bilistene legger om til sommerdekk, mener Indresand.

Han regner med at store deler av strøsanden på kommunale veier skal være fjernet til 17. mai, men først i slutten av mai skal alle veier være ryddet.

Politioverbetjent Tommy Johnsen byttet selv til sommerdekk i helgen.

– Jeg sykler en del og merker at det er mye svevestøv i luften. De som ikke skal kjøre over fjellet, eller som må ut på nattestid, kan gjerne bytte til sommerdekk nå, sier politioverbetjenten.

Det er Statens vegvesen som har ansvaret for riksveien. Det lyktes ikke Harstad Tidende å få en kommentar fra etaten i går.

PLAGET: Eirin Wallenvand. Foto: Gurid Ivarhus Næss