I konkurranse med krokusen er det dukket opp betongfundamenter mange steder i Harstad. De bærer to bomstasjoner på nordsiden av byen og seks på sørsiden. I tillegg stenges tre veier.

I Harstadpakken har Stortinget vedtatt parallellinnkreving, det vil si at man krever inn bompenger samtidig som man bygger. Dette er en innkrevingsform som er vanlig for bypakker og bomringer rundt byer, og praktiseres for eksempel i Bodø. En fordel er at den gir lavere rentekostnader på bompengeselskapets lån, enn dersom det skulle vært etterskuddsinnkreving, noe som igjen blir billigere for brukerne.

Av de 1.550 millionene (2014-kroner) som er satt av til Harstadpakken, vil staten bidra med 540 millioner kroner, 926 millioner skal betales av brukerne gjennom bompenger og 84 millioner kroner dekkes gjennom bidrag fra Troms fylkeskommune og momsrefusjon.

RV83 KANEBOGEN: Bomstasjonen plasseres er par hundre meter sør for rundkjøringen i Kanebogen. Foto: Frank R. Roksoy
RV83 LOKKET: Bomstasjonen plasseres på begge siden av veien et par hundre meter sør for Lokket. Foto: Frank R. Roksoy
Kongsveien: Bomstasjonen plasseres ovenfor Bohus-forretningen i Harstadbotn. Foto: Frank R. Roksoy
Seljestadportalen: Bomstasjonen plasseres ved inngangen til tunnelen på Seljestad. Den teller ikke penger før tunnelen er ferdig. Foto: Frank R. Roksoy
Skolegata: Bomstasjonen plasseres i dette området mellom den nye rundkjøringen på Sama og sentrum. Foto: Frank R. Roksoy
Steinveien: Bomstasjonen plasseres nedenfor og like nord for Kanebogen skole. Foto: Frank R. Roksoy
Skaunveien: Bomstasjonen plasseres på toppen av Skaunveien, like før den treffer Steinveien som fører opp til Kanebogen skole. Foto: Frank R. Roksoy
Liveien: Denne veien bli stengt. Liveien forbinder Nesseveien (mot Harstad camping) og Knorrebakken. Foto: Frank R. Roksoy
Bergveien: Denne veien blir stengt. Bergveien ligger ovenfor rørleggerbutikken i Harstadbotn. Foto: Frank R. Roksoy
Bjørnebåsen: Denne veien v/Folkeparken blir stengt. Det blir ikke mulig å kjøre ned til Blåbærhaugen. Foto: Frank R. Roksoy