Fylkesråden går i forslag til høringsuttalelse, som skal behandles av Fylkesrådet i Troms neste uke, imot ny flyseteavgift. Her sier han blant annet at forslaget har en uklar klimaeffekt, er konkurransevridende og vil ramme distriktene og samferdselen i Nord-Norge i særlig grad.

Stortingsflertallet vedtok i statsbudsjettet at det skal innføres en flyseteavgift som vil gi en årseffekt på to milliarder kroner i inntekt til staten. Toll og avgiftsdirektoratet har som en oppfølging av stortingsvedtaket sendt forslag til forskrift for flyseteavgiften ut på høring. Den nye flyseteavgiften planlegges innført fra 1. april i år,

Prestbakmo sier at avgrensningen av virkeområdet for skatten er lite gjennomtenkt, og vil slå svært ulikt ut for ulike deler av Distrikts-Norge. Han viser til eksempelvis til at ruter fra Stokmarknes til Bodø skattlegges, men ikke fra Andenes eller Svolvær. Hammerfest får skatt, mens Honningsvåg slipper. I Nord-Norge fungerer fly i stor grad som et kollektivtrafikkmiddel.

Regjeringen har uttalt at flyseteavgiften er en klimaavgift. Fylkesråden for samferdsel mener at avgiften ikke har særlig klimaeffekt, dermed framstår avgiften kun som en inntekt til staten for å dekke andre tilfeldige kostnader i statsbudsjettet.

- Slik utvikles ikke et fornuftig og grønt skattesystem, avslutter Prestbakmo.