Det sier fungerende prosjektleder Olav Frantzen i Statens vegvesen etter at den dyreste delen av harstadpakken nå er åpnet. Tunnelen fra Seljestad til Sama utgjør hele 26 prosent av de totale kostnadene i Harstadpakken.

- Vi er godt fornøyd med konkurransen, og tilbudene er innenfor prisoverslaget vi gjorde tidligere, sier Frantzen.

Ferdig i 2019

Det spanske selskapet Aldesa Constructions SA, hadde det rimeligste tilbudet på byggingen av tunnelen. 218 millioner skal de ha for jobben. Skanska AS kan bygge for 235 millioner, og Leonhard Nilsen og Sønner AS (LNS) for 239 millioner. Tilbudene skal nå kontrollregnes før man velger entreprenør.

Dokumentasjon

– Nå skal vi regne på helheten i dette, og legge frem tallene for styringsgruppen i Harstadpakken. Deretter skal de vurdere videre prioritering av delprosjektene.

- Hva gjør dere når dere kontrollregner?

- Vi sjekker at selskapene har levert all den dokumentasjonen som vi krever. Det være seg alt fra skatteopplysninger, HMS-plan, referanser fra tidligere anlegg og så videre.

- Skjer det at dere avviser noen?

- Ja, det hender. Men som oftest er det selskapet med lavest pris som får jobben.

Han kjenner til det spanske selskapet OSSA som fikk sparken i Sørkjosen, men vil ikke dra noen sammenligning.

- Nei. Her behandles alle likt, sier fungerende prosjektleder Olav Frantzen.

Om en måned vet vi hvem vegvesenet velger.

fornøyd: - Vi er godt fornøyd med konkurransen, og tilbudene er innenfor prisoverslaget vi gjorde tidligere, sier fungerende prosjektleder Olav Frantzen i Statens vegvesen. Foto: Frank R. Roksøy Foto: Frank R. Roksoy