Det sier Vicente Baeza i Aldesa Entreprenør, selskapet som har den laveste prisen på Harstadåstunnelen.

Selskapet har bestemt seg for å satse i Norge. I april 2015 etablerte konsernet et kontor i Oslo, med håp om lettere å komme inn i det norske markedet.

Les mer: Seks vil bygge tunnel

5 milliarder

Morselskapet Aldesa Construcciones er registrert i Madrid, og er det tiende største entreprenørselskapet i Spania, med virksomhet i land som Mexico, Peru, Polen, Luxemburg, Guatemala, Romania og India. Selskapet har cirka 2500 ansatte og omsetningen er på omkring 5 milliarder kroner årlig. De håndterer alt fra bygging av jernbane, veier, motorveier, flyplasser og byutvikling til kjøpesentre, sykehus, skoler, industrianlegg og store rehabiliteringsprosjekter.

Lært lover

Siden Aldesa etablerte seg i 2015, har selskapet brukt tiden på å lære seg det norske lovverket, HMS-regler, skatteregler og det som ellers må til for å kunne konkurrere. De har også konkurrert om en del større anleggsjobber i landet.

- Vi har kommet på andreplass i to av de fem siste anbudskonkurransene. Nå er vi på førsteplass i Harstad og på E18 i Vestfold. Dessuten er vi prekvalifisert for elektrokontrakten i Ryfasttunnelen. Så dette går rette veien, sier Baeza.

Les mer: Lavest pris får oftest jobben

I presentasjonen av seg selv, sier selskapet at det gjennom sine vel 40 år har vist evne til å tilpasse seg nye markeder, levere solid kvalitet, være opptatt av sikkerhet og miljø og gjøre seg ferdig før tidsfristen. For å klare dette bruker de avanserte tekniske løsninger og høyt spesialisere fagarbeidere.

- Dette er noe av årsaken til at Aldesa nå er ett av de mest lønnsomme entreprenørselskapene i Spania med en driftsmargin på 12.1 prosent. Aldesa har fokusert spesielt på å vokse internasjonalt. Resultatet er at vi nå har nesten 60 prosent av våre inntekter fra prosjekter utenfor Spania, skriver selskapet.

Markedsleder

Det er datterselskapet Proacon som bygger tunneler. Stjerneprosjektet er byggingen av tunnelene på en av strekningene på supermotorveien Durango-Mazatlán i Mexico. Dette gjorde Aldesa til markedsledere på alt av undergrunnsarbeid i landet.

Baeza har hørt om Statens vegvesens erfaringer med spanske tunnelbyggere i Nord-Norge. For i Sørkjosfjellet gikk det helt galt da det spanske selskapet OSSA fikk jobben med tunnelen der. Fremdriften var på et lavmål, utstyret var mangelfullt og vegvesenet måtte til slutt si opp kontrakten. Skanska Norge AS leverte det nest laveste tilbudet, og fikk jobben med å gjøre ferdig den 4,6 kilometer lange tunnelen gjennom Sørkjosfjellet. Skanska har også det nest laveste tilbudet på Harstadåstunnelen.

Vicente Baeza velger å kommentere skepsisen slik:

- Vi kan selvsagt også gjøre feil, men slike feil gjør vi ikke.

Statens vegvesen avgjør i begynnelsen av mars hvem som skal få jobben.

harstadåstunnelen: Slik blir det i rundkjøringa der Margrethe Jørgensens vei møter Riksvei 83. Opp til venstre er Seljestadportalen og Harstadåstunnelen som fører til Sama. Det spanske selskapet Aldesa har levert det billigste tilbudet på 218 millioner. Ill: Statens vegvesen