Elevene går i niende klasse på Seljestad ungdomsskole. En av skolens faglærere ble sykmeldt i midten av november, og ledelsen har vært nødt til å sette inn både egne fagfolk og vikarer.

Høyres Håkon Vahl synes saken er så alvorlig at han har varslet interpellasjon til kommunestyrets møte 10. mars. Saken vil også bli tatt opp i oppvekstutvalgets møte i neste uke.

Kompetanse

– Når en lærer i skolen blir syk, er det da opp til den enkelte skole å skaffe vikar. Det er variasjon i skolens måte å håndtere dette på. Det medfører at vikarer som hentes inn utenfra kan mangle kompetanse i undervisningssituasjonen, påpeker Vahl.

Han trekker fram eksemplet fra Seljestad ungdomsskole der tre niendeklasser ikke har fått karakterer i engelsk og samfunnsfag på grunn av at de har hatt manglende og ikke kvalifisert undervisning.

– Jeg synes dette er kjempetrist. Elever trenger kontinuitet i undervisningen. Jeg ser ikke bort fra at dette også kan påvirke elevens grunnlag for videre læring i videregående skole, sier Vahl.

To fag

Rektor Grete Jacobsen medgir at elever i to niendeklasser ennå ikke har fått karakter i engelsk, pluss en klasse i samfunnsfag. Totalt gjelder dette 85 elever.

– Vi har brukt både faglærte og ufaglærte lærere som vikarer i engelsktimene i disse klassene fra november og fram til nå. Før jul brukte vi først og fremst husets egne faglærere. Men det er begrenset hvor lenge de faste lærerne kan pålegges overtid, sier Jacobsen.

Hun viser til at skolen fra 4. januar har søkt etter kvalifisert engelsklærer gjennom NAV. Skolen har også vært i kontakt med alle skolene i sentrum i håp om å finne en vikar, men uten hell.

Støvsugd

– Markedet er støvsugd for engelsklærere, sier hun.

Fra 25. januar har skolen engasjert en lærervikar uten godkjent utdanning. Vikaren skal overta de fleste timene til faglæreren.

– Er vedkommende faglærer i engelsk?

– Vikaren har ikke formell kompetanse, men har en del fag fra universitetet.

I et brev 1. februar har rektor informert elever og foresatte i 9A, 9B og 9D om vikarsituasjonen.

Faglig veiledning

I brevet skriver rektor at avdelingsleder for 9. trinn skal følge opp klassene med observasjoner og veiledning. I tillegg er kommunens ressurslærer i klasseledelse koblet inn som ressurs. Rektor viser til at de foreligger en årsplan for fagene, som faglærer og vikarer følger. I tillegg er det tett samarbeid mellom skolens faglærere og vikar.

– Dette for å sikre at elevene får best mulig opplæring under fraværet til faglæreren.

Ledelsen ved skolen jobber hardt for å finne en løsning på hvordan de skal få vurdert elevenes skriftlige arbeid i engelsk. Karaker i engelsk og samfunnsfag for 1. termin vil bli satt i samråd med faglærer, vikar og ledelsen.

– Hvis det ikke er mulig å få satt karakter i enkelte fag, vil det bli ført som IV (ikke vurderingsgrunnlag” på karakterkortet. Dette vil ikke ha noen umiddelbar konsekvens for elevene, siden de går i 9. trinn.

Skolens ledelse ønsker at vurderingen som gis i fagene er kvalitetssikret. Derfor tar dette noe tid, sier rektor Grete Jacobsen.<

Rektor: Grete Jacobsen Foto: Andreas Isachsen
Magne Johansen og Grete Jacobsen Foto: hans Viktor Øye