Sist uke forelå resultatet av undersøkelsen av norske studenters opplevelse av studiekvalitet i høyere utdanning – Studiebarometeret.

Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2015 av NOKUT - Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen. Den omfattet alle studenter i andre studieår på bachelor- og masterprogram på landets universiteter og høgskoler. Resultatet for daværende Høgskolen i Harstad - nå UiT Harstad - var generelt meget bra, men ett studium utmerket seg: Master i Ledelse.

Flere forklaringer

Studentevalueringen viste høyere score enn landsgjennomsnittet på alle områder, med en helhetsvurdering av studiet på 4,9 av 5 mulige poeng – langt høyere enn landsgjennomsnittet på 4,2 for tilsvarende masterprogram.

Den positive evalueringen fra studentene viste seg over landsgjennomsnittet på områder som læringsmiljø, medvirkning med mulighet for påvirkning, engasjement, undervisning, yrkesrelevans, eksamen og læringsutbytte.

- De gode tilbakemeldingene skyldes nok flere forhold, sier assisterende instituttleder Grete Hagebakken.

- Vi legger for eksempel vekt på at studentene skal bli hørt - gjennom dialog og skriftlig evaluering. Vi vet derfor veldig godt til enhver tid hva de mener. Studiet er samlingsbasert, der hver dag på hver samling blir evaluert. Neste gang vi møtes gir vi tilbakemelding, og forteller hva vi tenker å endre på og hva vi eventuelt vil beholde, opplyser hun.

- Det faglige innholdet har selvsagt også stor betydning. Vi skiller oss ut fra andre ledelsesstudier med vårt fokus på personlig lederutvikling. Hver student får utviklet sin lederkompetanse på personlig nivå. Dette scorer vi på.

Rendyrker ledelse

Undervisning i økonomi i studieopplegget er tonet ned. I stedet rendyrkes innholdet på ledelse.

- Dermed blir studiet like relevant for alle - uansett faglig bakgrunn. Fokuset på ledelse gjør da at alle kan lære av hverandre, uavhengig av om de kommer fra privat næringsliv eller offentlig sektor, sier assisterende instituttleder.

- Jeg tror også arbeidsmåten vi har lagt opp til, med stort krav til egenaktivitet, slår positivt ut. Studentene har jevnlige innleveringer som de får tilbakemeldinger på. Dette har stor betydning for læringen.

Til slutt trekker Hagebakken fram trivselen og sammensveisingen blant studentene.

- Det er ikke lagt opp til valgbare emner i studieopplegget, så studentene er sammen hele tiden gjennom de tre årene. Dette skaper fellesskap og nettverk som kan vedvare lenge etter endt utdanning, avslutter Hagebakken.