I august i fjor dømte Nord-Troms tingrett båtfirmaet til å oppheve kjøpet med kunden. Firmaet anket saken, og nå har Hålogaland lagmannsrett kommet til samme konklusjon. Firmaet må betale kunden 190.000 kroner pluss 104.000 kroner i saksomkostninger.

Kokte

Denne saken startet i 2012, da en mannlig kunde kjøpte en Wllcraft Antigua 265 1989 modell. Båten hadde en lekkasje i bunnpanna, noe firmaet skulle gjøre en midlertidig reparasjon på. Da kunden hentet båten for å kjøre den hjem kokte den etter kort tid. Kunden prøvde tre ganger å kjøre båten fra Harstad til Nord-Troms. Hver gang måtte han slepes tilbake til Båtsenteret Harstad. Firmaet tilbød oppheving av kjøpet uten renter. Kunden ønsket å tenke over tilbudet. Da han kom tilbake og ønsket å oppheve kjøpet, hadde ikke Båtsenteret likviditet til det. I stedet prøvde båtbutikken å selge båten på nytt, uten å lykkes.

Nå har to rettsinstanser og Forbrukertvistutvalget kommet til samme konklusjon siden verken salgsannonsen eller kjøpekontrakten inneholder opplysninger om at båten ikke kunne brukes.

Opplysningssvikt

Kunden er ikke båtkyndig og kunne ikke ut fra opplysningene i annonsen og kontrakten forstå at motoren var ubrukelig. Lekkasjen i bunnpanna er ikke årsaken til havariet, og har ingenting med saken å gjøre. Selger har bevisbyrden for at det er gitt tilstrekkelig informasjon, og den er ikke oppfylt. Det foreligger dermed opplysningssvikt. Selv om kjøper ønsket å bytte motor, engang i fremtiden, fratar ikke det firmaets ansvar i forbindelse for salget. Lagmannsretten finner at mangelen likevel er større enn det som kan karakteriseres som uvesentlig, når han ikke engang kunne kjøre båten fra Harstad til Nord-Troms og bruke den ut sesongen.