Dette viser beregninger basert på Kvarud Analyses landsomfattende julenhandelsindeks med tall fra 200 kjøpesentre. Butikkhandelen økte med to prosent. Omsetningen i spesialbutikkene, mat og drikke og hus og hjem økte sammenlignet med desember 2014, mens kles-, sko og veskebutikkene hadde lavere omsetning i år enn i fjor, heter det i en pressemelding.

Black Friday

Siste uken av november økte omsetningen på de samme kjøpesentrene hele 12,1 prosent fra tilsvarende uke i 2014.

- Dette må ses i sammenheng med Black Friday. Noen aktører hadde aktiviteter hele uken, og dette påvirker naturligvis salget. Black Friday kan anslagsvis ha flyttet omsetning på rundt et halvt prosentpoeng av omsetningen fra desember til november i år, skriver Bror William Stende, direktør for Virke mote og fritid.

Tallene

- Vi venter til SSBs detaljomsetningsindeks kommer før vi oppsummerer julehandelen endelig, skriver han.

- Men tallene vi har så langt peker mot en julehandel svært nær våre forventninger når vi inkluderer storhandelen på og rundt Black Friday.

Sett under et så gir disse tallene en indikator på at folk handler som før, og at det er lite dramatikk å lese ut fra folks forbruksmønster i årets siste måneder, står det i pressemeldingen.

Framtiden

I følge ferske tall fra Ipsos MMI er det nærmere halvparten av oss som mener den økonomiske situasjonen i Norge vil være dårligere ett år frem i tid enn den er i dag. Mens kun i overkant av en av ti mener egen økonomisk situasjon vil forverre seg. Takket være vår optimisme til egen økonomi har forbruket holdt seg oppe. Tallene viser også at forbrukerne har vært mer bevisste som startet julehandelen tidligere ved å benytte seg av salget på Black Friday. Fjorårets julehandel har altså vært til fordel for folkets lommebok og handelsnæringen, konkluderes det.