Eiendomsselskapet Brt as, gjennom By Parkering as, har konkrete planer om å bygge parkeringsanlegg i fjell med 750 plasser. Innkjøring blir øverst i Havnegata.

Daglig leder og styreleder Bjørn Rasch Tellefsen sier begge planene er med i forslaget til Sentrumsplanen.

– Det gjør at vi allerede nå har startet med planprosessen. Det for å ikke miste dyrebar tid.

Inngangløpet til tunnelen, som blir der det i dag er parkeringsplasser, blir på 94 meter, som er den samme lengden som i Grottebadet.

– Vi planlegger å bygge i tre etasjer og det blir tatt hensyn til universell utforming med blant annet heiser, sier han.

Moderne anlegg

Nylig var han i Ålesund og så på et gigantanlegg i fjell som er under bygging. Dette anlegget vil koste nærmere 200 millioner kroner og få plass til 950 biler.

– Det var en lærerik tur, og jeg fikk svar på alle mine spørsmål. Det er utrolig mange små og store detaljer vi ikke har tenkt på, men som vi nå vil ta med i den videre planleggingen, sier han.

Rasch Tellefsen sier det vil bli et topp moderne anlegg uten søyler, noe som vil gi bedre plass til bilene sammenlignet med tradisjonelle parkeringsanlegg. Hallene vil bli godt opplyst og vil få en jevn temperatur hele året.

– Gjennom våre planer kan mye av dagens overflateparkering forsvinne, og kanskje kan disse plassene erstattes med grønne små lunger.

Sentrum har 2.000 overflate parkeringsplasser, 750 av disse eies av kommunen.

– I forbindelse med veipakken kan mellom 200 og 250 av kommunens plasser forsvinne, så behovet for nye plasser vil bli veldig stort, sier han.

Berikelse for byen

Han forteller at parkeringanlegg i fjell gir høy trivsel med bilfriegater, og det blir frigitt parkeringsareal til nye utviklings prosjekt.

– Det gjør at man kan skape et mer levende sentrum med flere boliger og arbeidsplasser.

Ifølge styrelederen/daglig leder bygger stadig flere byer parkeringsanlegg i fjell. Norges største parkeringsanlegg, med plass til 1.500 biler, ligger like utenfor Bergen.

– Vi føler oss trygge på at parkeringsanlegget vil bli en berikelse for byen og vil være i tråd med miljøtanken som politikerne, administrasjonen og ikke minst folk ønsker, sier han.

Han tror byens behov for nye og moderne parkeringsplasser vil bli større i årene framover.

– Det vi gjør er framtidsrettet. Et godt eksempel er studentsamskipsnaden, som skal bygge nytt bygg der det hver dag står 100 biler. Høgskolen har nærmere 2.000 personer, og mange av disse vil også i framtiden ha behov for parkering.

200 nabovarsler

Styrelederen/daglig leder vil ikke snakke om hvordan de ser for seg å finansiere anlegget eller hvilke samarbeidspartnere de snakker med.

– Vi har dialog med aktører som har bygd parkeringsanlegg i fjell tidligere og som drifter denne type anlegg.

Selv om det ser lyst ut, vet den erfarne næringslivslederen at det vil dukke opp små og store problemer.

– Noen vil sikkert synes at dette ikke er noen god idé. Men foreløpig har vi fått en masse positive tilbakemeldinger. Vi har blant annet sendt nabovarsel til 200 naboer. Ingen av disse ga inntrykk at de er imot planene, men de kom med konstruktive innspill som vi selvfølgelig vil etterkomme, sier han.

Kanskje kan den første bilen kjøre inn i anlegget i 2020.

– Kanskje skjer det før, smiler han.

INNKJØRING: Dagens parkeringsplass og den nye innkjøringen til parkeringshallen i fjell. Illustrasjon: A3 Arkitektkontor. Foto: Bjørn Rasch Tellefsen