Det har vært en spent stemning på NSK Ship design, for siden juni 2015 har de i det stille jobbet med et prosjekt for Nordlaks. Dette er et prosjekt som klassifiseres som oppsiktsvekkende for oppdrettsnæringa.

Verdens største skip

På tegnebrettet ligger et 430 meter langt og 54 meter bredt skip, også kalt Havfarm, som skal ligge på svai, forankret i bunnen med teknologiske løsninger fra offshoreindustrien. Man tar rett og slett oppdrettnæringa fra fjordene og ut i havet.

Dersom prosjektet blir realisert slik det foreligger på tegnebrettet blir det verdens lengste skip. Verdens største cruiseskip er til sammenligning «bare» 360 meter lang. Og verdens lengste hangarskip, amerikanske USS Enterprise, er 342 meter lang.

En havfarm vil ha en kapasitet på 10.000 tonn laks – over to millioner fisk. Til sammenligning slakter Nordlaks-slakteriet på Børøya 70.000 tonn i året. Anleggene vil tåle ti meters bølgehøyde og kan heves fire meter i uvær. Havfarmen blir som ei stålramme for seks «bur» som er 50 ganger 50 meter store på overflata med 60 meter dype oppdrettsnøter.

Lakselus blir historie

- Da Inge Berg fra Nordlaks tok kontakt, hadde vi tidligere flørtet med tanken på å lage større konstruksjoner fra scratch. Berg kom med en meget gjennomtenkt idé på hvordan man kan bevege seg fra oppdrettsmerder til oppdrettsskip i åpent hav, sier salgssjef Thomas Myhre.

For med ti meter dype luseskjørt av stål skal lakselus bli historie. Når havfarmen ligger på svai, vil spredearealet for avfallsstoffene bli 27 ganger så stort som for vanlige merder, hele 472.000 kvadratmeter. I den grad det vil forekomme lus på laksen, legger anlegget til rette for manuell fjerning av lus. Det betyr også en helt kjemikaliefri produksjon. Kjemikalier til lusefjerning er både et tema i miljødebatten og en stor utgift for næringa. Dette vil forandre retninga på oppdrettsnæringa som har slitt med store utfordringer.

Ledende innen sin bransje

Nordlaks valgte NSK Ship design fordi de er et ledende designselskap og allerede sterkt til stede i markedet for akvakultur. De designer alt fra havmerder, fôrbåter med fremdrift på LNG og brønnbåter og har ledet store ombygginger av fartøyer. Selskapet har blant annet bygget om en tråler til seismikkskip, og containerfartøy til krilltråler, og slike prosjekter var tungtveiende for samarbeidet.

- Staben vår i Harstad er et team med tung kompentanse innen prosjektledelse, og sammen med vårt ingeniørteam i Arkhangelsk, hadde vi spisskompetansen til å lande idé til konsept. Dette var en unik sjanse til å ta et prosjekt fra scratch til byggestart sammen med Nordlaks, forteller Myhre.

Vil bygge tre

Nordlaks har søkt om å få bygge tre havfarmer, hver til en pris på mellom 600-700 millioner kroner.

- Vi håper på at vi kan ta i bruk teknologien i løpet av 2017, dersom vi får utviklingskonsesjoner til å gjøre dette, forteller Inge Berg i Nordlaks.

NSK Ship design synes det er spennende med bedrifter som ønsker å forandre tempoet i bransjen.

-  Nordlaks har fokus på å skape bærekraftige løsninger for sin produksjon. For dem handler ikke bare dette om å øke volum, få bukt med lusproblemene, men også laksens velvære, og bærekraftige løsninger. Prosjektet med Havfarmer flytter grenser for hva som er mulig innen akvakultur, og det vil vi gjerne med på, forteller salgsjef Thomas Myhre.