Harstadregionen har minst like mye å by på som Lofoten. Det mener hotelldirektør Benny Jacobsen ved Clarion Collection i Harstad. Det har han helt rett i. Men så var det dette med å få ut og selge inn det glade budskap.

Vi skal på ingen måte snakke ned Lofoten. Vi snakker her om en perle i Nord-Norge, og det er en grunn til at turister fra hele verden valfarter dit. 160.372 overnattingsdøgn på hotell i fjor, er dessuten en indikasjon på at interessen igjen er pr. oppadgående etter noen år med nedgang. Det er likevel et stykke igjen til toppåret i 2011 da man kunne kvittere ut 201.528 hotellovernattinger i Lofoten.

Det er mer enn naturgitte forutsetninger som storslått natur som ligger bak reiselivsuksessen i vest i havet. Her er det lagt ned mye jobb i markedsføring, og man har evnet å selge inn reiselivskonsepter som slår an. Og ikke minst: Man har hatt selvtillit og mot til å rope høyt ut hva man har å by på.

På dette punktet har aktører i harstadregionen generelt, og Destination Harstad spesielt, noe å gå på. Fra tilskuerplass framstår markedsføring og gjennomføringskraft som noe halvhjertet. Så må det poengteres at dette faktum i høyeste grad henger sammen med rammebetingelsene. Hvis Harstad og harstadregionen skal bli et mer attraktiv og foretrukket reisemål, må flere krefter dra i samme retning. Destination Harstad må dessuten styrkes gjennom tilføring av kaptital og kompetanse.

Det har i årevis vært snakket om å sette opp et skilt ved Tjeldsundbrua, porten til Vesterålen, Lofoten og Harstad. Tanken er at man på denne måten skal få turister til å kjøre rett fram i rundkjøringen på Hinnøy-siden, i stedet for å ta til venstre mot Lofoten og Vesterålen. Sett gjerne opp et skilt, men ikke legg for mye energi og penger i arbeidet. Vi har liten tro på at et slikt tiltak vil ha særlig effekt. Turister vet som regel hvor de skal. Lenge før de kommer til Tjeldsundbrua har turister og tilresende bestemt seg for om de skal rett fram, til venstre eller til høyre. Markedsføringsjobben må gjøres i forkant. Allerede når ferien planlegges må folk vite at harstadregionen har landsdelens beste badeland, lekeland, fjell, fjord og skjærgård. For ikke å glemme spektakulært nordlys i vitnerhalvåret.

At potensialet er der, framgår av den utviklingen vi har sett de senere år. Lofoten taper terreng i forhold til destinasjoner som Bodø og Tromsø. Turister er åpen for å oppleve mer av Nord-Norge, men da må de vite hva. For Harstad handler det da om å være frampå.