Bruken av sivile droner, eller multikoptre – ubemannede, fjernstyrte luftfartøy – har hatt en voldsom vekst i Norge de siste årene. Stadig flere barn og voksne har kjøpt en drone som de utelukkende leker, eller eventuelt konkurrerer, med. Ifølge Luftfartsverket anses slik hobbybruk som modellflyging, noe som – i motsetning til nyttebruk eller bruk i kommersiell sammenheng – ikke krever noen spesiell tillatelse.

Det er likevel denne gruppen «glade amatører» som først og fremst bekymrer luftfartsmyndighetene. Tromsø-politiet var så sent som i januar på jakt etter droneførere som minst to ganger på samme kveld lekte seg i innflygingsområdet til Tromsø lufthavn, og dermed forstyrret luftrommet ved flyplassen. Heldigvis oppsto det ingen direkte farlige situasjoner den januarkvelden. Forholdet ble politianmeldt av Avinor – og siden henlagt med ukjent gjerningsmann.

Ifølge NRK Troms har Luftfartsverket de siste tre-fire årene fått innrapportert 20 saker om droner. Halvparten er tilfeller der føreren har fløyet dronen i nærheten av andre luftfartøyer.

Det er det all grunn til å lytte når luftfartsmyndighetene går ut og advarer mot ulovlig lek i luftrommet ved flyplassene. For som lufthavnssjef Jonny Andersen ved Tromsø lufthavn påpekte overfor NRK for helga: Flysikkerheten er absolutt.

Det skulle selvfølgelig bare mangle. Nye nasjonale retningslinjer for dronebruk har vært ute til høring siden i fjor sommer. Vi har forståelse for at det kan være gøy å leke seg med droner. Samtidig er det grunn til å understreke det alvoret som ligger bak luftfartsmyndighetenes uttalte bekymring når nye retningslinjer skal fastsettes.

Et generelt forbud mot droner er ikke veien å gå, verken for de rene amatørene eller for dem som bruker dem som redskap i mer kommersiell sammenheng. Men utviklingen er langt fra uproblematisk, og bør vurderes nøye opp mot et krav om obligatorisk opplæring for alle som skal bruke drone.