Regionveisjef Torbjørn Naimak kommer med en klar advarsel til miljøet som synes å legge opp til omkamp om Hålogalandsveien. Å tukle med den framdriftsplanen som er vedtatt av Regjeringen, vil kunne medføre store forsinkelser, uttalte Naimak da ressursgruppa for Hålogalandsveien møttes mandag kveld.

Dette er en uttalelse som spesielt ordførerne i Narvik, Vestvågøy, Vågan og Sortland skal legge seg på minne. Og de bør tenke seg rimelig godt om, før de eventuelt tar neste skritt på veien i sitt forsøk på å forsere planene om en tunnel under Tjeldsundet.

Kvartetten har tidligere, blant annet i et brev til Statens vegvesen, ikke lagt skjul på at de mener det er meningsløst at kryssingen av Tjeldsundet skal planlegges først etter at det regjeringsvedtatte konsept 2, med E10 over Tjeldsundbrua, er ferdig utredet.

I realiteten har firkløveret sett for seg at man med en tunnel under Sandtorgstraumen, ikke vil ha behov for ny vei på strekningen Sandtorg-Harstad. Her mener ordførerne å vite at det i stor grad blir lokal trafikk. I et forsøk på å pakke det inn, mener de egentlig at denne traséen ikke er så viktig. For dem.

I en tid hvor vi i stadig større grad ser regional samhandling på flere områder, fremstår utspillet fra de nevnte ordførere som merkelig.

Lokalavisen Bladet Vesterålen, som ikke overraskende støtter ”ordføreropprøret”, mener man må kunne forvente at miljøet i Harstad viser en anelse ydmykhet overfor naboene. ”Det er saktens en uvant øvelse, men det kan være nyttig å ha prøvd det også en gang”, skriver avisen på lederplass. I dette tilfellet kan vi med god samvittighet returnere kritikken til avsender.

Før man spiller ut samfunnsøkonomi-kortet, bør man også ha realitetene på bordet. Forkjemperne for tunnel under Tjeldsundet, legger blant annet til grunn en tidsbesparelse på 15 minutter. Regionveisjef Naimak omtrent halverer dette til åtte minutter. I tillegg er det mange andre, og hittil ukjente, parametere som skal tas med før to strek kan settes under svaret.

Det er til å forstå at det føles vanskelig å motta belæring fra Harstad. Men når regionveisjefen så klart og tydelig sier fra, må man i alle fall kunne lytte.

Vi må alle være enige om at dette veiprosjektet er viktig for hele regionen, og at det allerede er langt på overtid. Derfor må vi ikke rote det til, slik at det blir utsettelse på den planlagte oppstarten i 2017. Bladet Vesterålen synes tunnelen er så viktig at det er verdt risikoen. Det bør de være alene om å mene.