Marianne Bremnes, Harstad-ordfører og leder av flyplassutvalget, stiller spørsmål om Harstad/Narvik lufthavn Evenes er utsatt for en bevisst nedprioritering til fordel for en flyplass i Lofoten. Bremnes sin frykt kommer til uttrykk i forbindelse med forrige ukes nyhet om at flyplassen på Evenes er én av 40 som står på Avinors liste over lufthavner, hvis flytårn kan fjernstyres fra en større operasjonssentral.

Spørsmålet fra flyplassutvalgets leder er berettiget, selv om noen tør mene at det er å se spøkelser på høylys dag.

Vi legger til grunn at Avinor-sjef Dag Falk-Petersens sterke tilknytning til Bodø og Svolvær, ikke legger føringer for flyplass-strukturen i Norge. Det er likevel til å forstå at Avinors-sjefens agenda kan trekkes i tvil. Under en reiselivskonferanse i Bodø i september i fjor, la Falk-Petersen fram sine tanker om utviklingen av de nordnorske flyplassene, og der var ikke flyplassen på Evenes nevnt. Nevnt er heller ikke Harstad/Narvik lufthavn i Avinors nordområdestrategi som ble lagt fram i mars i fjor. Her er det flyplassene i Hammerfest, Tromsø og Bodø som utpekes som steder der Avinor ønsker øke kapasiteten.

Bremnes sin frykt blir ikke mindre reell av at Avinor har foreslått å legge ned kortbaneflyplassene i Svolvær og på Leknes, og i stedet bygge ny stamruteflyplass på Gimsøy i Vågan.

Avinor-sejfen uttalte i september i fjor at Harstad/Narvik lufthavn Evenes, etter Avinors vurdering, har god nok kapasitet. Behovene for tiltak blir beskrevet som begrenset, både når det gjelder rullebane og terminalbygg.

Vi tør i sakens anledning minne Avinor og sjef Dag Falk-Petersen om at Evenes i 2014 kunne vise til en trafikkvekst på 6,4 prosent sammenlignet med foregående år. Ingen av de andre nasjonale flyplassene i Norge hadde større vekst i antall passasjerer enn den som ligger nær grensen mellom Nordland og Troms. Med 705.874 reisende nærmer man seg også en grense. Terminalbygget som sto ferdig i 1998 ble nemlig bygd for å kunne håndtere 750.000 passasjerer. Med tilsvarende vekst i 2015 vil smertegrensen være passert, og dette før man i 2017 må påregne en vekst på drøye 30.000 reisende som en følge av at Narvik Lufthavn, Framneslia blir lagt ned.

Det vil være meningsløst ikke å satse på en oppgradering av Harstad/Narvik lufthavn, Evenes. Flyplassen ligger i sentrum av en region med 120.000 innbyggere. Smertegrensen er nådd hva kapasitet og service angår, og potensialet for vekst bør være godt dokumentert. Alternativer til hovedflyplass for landsdelen finnes ikke.